GKSŻ zaproponowała zmiany regulaminowe!

W poniedziałek w Warszawie odbyło się spotkanie Głównej Komisji Sportu Żużlowego z przedstawicielami klubów I i II ligi żużlowej. Rozmawiano o zmianach regulaminowych na przyszły sezon. GKSŻ zaproponowała nowe rozwiązania.

Damian Gapiński
Damian Gapiński

Spotkanie otworzył wiceprezes urzędujący Polskiego Związku Motorowego Michał Sikora, który zapowiedział, że przepisy licencyjne na sezon 2012 będą przestrzegane. Zaznaczył, że kluby mają jeszcze czas na uzupełnienie dokumentów i liczy, że wszystkim zespołom uda się wystartować w przyszłym sezonie.

Przypomnijmy, że poniedziałkowe spotkanie było trzecim w tym sezonie. Wcześniej przewodniczący Piotr Szymański spotkał się z przedstawicielami klubów I ligi w Gnieźnie i II ligi w Poznaniu. Efektem wcześniejszych spotkań były propozycje klubów odnośnie przyszłorocznego regulaminu. Poniedziałkowe spotkanie było podsumowaniem wcześniejszych obrad. Nowa Główna Komisja Sportu Żużlowego w składzie: przewodniczący Piotr Szymański, Adam Krużyński i Łukasz Szmit przedstawiła zmiany regulaminowe, które w piątek mają zostać zatwierdzone przez Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego. Zmiany po części uwzględniły propozycje klubów podczas narad środowiskowych.

GKSŻ zaproponowała zmianę Regulaminu Finansowego. Przypomnijmy, ze dotychczas regulamin określał następujące progi finansowe dla klubów I ligi:
Z tytułu uzyskanej w poprzednim sezonie średniej biegopunktowej, zawodnik może otrzymać na przygotowanie się do sezonu wynagrodzenie obliczone według następujących zasad:
1) średnia biegopunktowa od 0 do 1,000 - do 25.000 zł,
2) średnia biegopunktowa od 1,001 do 1,500 - do 40.000 zł,
3) średnia biegopunktowa od 1,501 do 2,000 - do 60.000 zł,
4) średnia biegopunktowa od 2,001 do 3,000 - do 75.000 zł.
Każdy zawodnik mógł otrzymać również maksymalnie 800 zł za zdobyty punkt. W II lidze zawodnik mógł liczyć maksymalnie na 10 tysięcy złotych za podpis po kontraktem i 400 zł za zdobyty punkt. Główna Komisja Sportu Żużlowego zaproponowała zmianę, która określa maksymalny próg wydatków dla poszczególnych klubów. Kluby I ligi na podpisy pod kontraktami i punktówkę będą mogły wydać maksymalnie 1,5 miliona złotych, kluby II ligi milion. Przy czym przekroczenie tego limitu wydatków nie będzie skutkowało odebraniem licencji na kolejny sezon. Jednak klub, który przekroczy limit, będzie musiał wpłacić na konto GKSŻ "podatek" od każdej złotówki wydanej ponad limit, z przeznaczeniem na szkolenie młodzieży. W sezonie 2012 próg podatku został określony na poziomie 5 procent. W sezonie 2013 będzie to 10, a w 2014 - 20 procent. Każdy klub będzie musiał się poddać po zakończeniu sezonu audytowi. Koszt audytu wyniesie 2000 zł i będzie przeprowadzany przez biegłych rewidentów.

Postanowiono, że ujednolicony zostanie system rozgrywek wszystkich lig. O awansie do Speedway Ekstraligi i I ligi będzie decydowała faza play – off na takich samych zasadach, jak w tym roku w Speedway Ekstralidze. Pierwszy zespół po rundzie zasadniczej spotka się z szóstym, drugi z piątym i trzeci z czwartym. Przy czym zespół, który po rundzie zasadniczej zajmował wyższą pozycję, będzie miał handicap w postaci 4 punktów biegowych, które zostaną doliczone po rozegraniu dwumeczu. Handicap będzie obowiązywał tylko w pierwszej rundzie fazy play – off. Nie będzie miał zastosowania w półfinałach i finale. Baraże o wejście do Speedway Ekstraligi i I ligi żużlowej zostaną rozegrane według regulaminów obowiązujących w wyższej lidze. W I lidze każdy zespół będzie musiał posiadać w składzie dwóch polskich juniorów i przynajmniej jednego seniora. W przypadku II ligi sytuacja będzie odwrotna – w składzie musi się znaleźć miejsce dla jednego polskiego juniora i dwóch seniorów. Każdy polski junior będzie miał obowiązkowe trzy starty. W przypadku taśmy możliwe będzie tylko zastępstwo seniora przez juniora. Junior nie będzie mógł zastąpić juniora, który dotknął taśmy. Ustalono również progi KSM dla I ligi (dolny 30 – górny 42) i II ligi (dolny 25 – górny 42). Określono, że na zasadzie gościa będą mogli startować juniorzy, poza finalistami imprez organizowanych przez FIM i UEM. Tabele biegowe zostaną ujednolicone. Pierwszy bieg będzie juniorski, a starty zawodników młodzieżowych zamienione tak, aby nie było zbyt długiej przerwy w kolejnych wyścigach z udziałem juniorów.

Ważnym ruchem GKSŻ jest powrót do próby toru. Próba będzie miała miejsce 30 minut przed zawodami i będą mogli wziąć w niej udział jeden junior i jeden senior każdej drużyny. Wypożyczenie zawodników będzie możliwe do momentu, aż dany zawodnik nie zdobędzie w barwach jednej drużyny 8 punktów. Zastępstwo Zawodnika będzie możliwe do 5 zawodnika pod kątem średniej w drużynie.

Podniesiono ekwiwalent za wyszkolenie juniorów. Za każdy rok obowiązywania kontraktu, klub macierzysty będzie mógł otrzymać maksymalnie 120 tysięcy złotych.

Najwięcej emocji wzbudziły rozmowy na temat procesu licencyjnego i konieczności posiadania w składzie polskich zawodników. Wiceprzewodniczący GKSŻ Adam Krużyński podkreślił po raz kolejny, że nie ma możliwości zmiany procedur licencyjnych i każdy będzie musiał spełnić określone wymogi. Przewodniczący Szymański przypomniał, że kluby w przypadku podpisania ugody na spłatę zobowiązań będą miały czas na ich spłatę do 28 lutego 2012 roku. Ten termin będzie jednak stopniowo przesuwany. W roku 2013 czas na spłatę zobowiązań będzie tylko do 31 stycznia, a w sezonie 2013 wszelkie zobowiązania będą musiały być spłacone do końca roku kalendarzowego.

Kluby nie chciały, aby każdy z nich musiał posiadać w składzie polskich seniorów. Argumentowano, że prawdopodobnie każdy klub i tak będzie posiadał Polaków, jednak regulaminowy obowiązek ich posiadania będzie utrudniał negocjacje finansowe.

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×