Areny zmagań ligowych: stadion Kolejarza Opole

Stadion przy Wschodniej w Opolu jest jednym najmniejszych i najbardziej specyficznych w Polsce. Wskutek wieloletnich zaniedbań wyglądem odstrasza, choć coroczne modernizacje wizerunek poprawiają. Od pół wieku służy żużlowcom miejscowego Kolejarza.

Oliwer Kubus
Oliwer Kubus
Historia powstania opolskiego stadionu wiąże się z założeniem województwa opolskiego i sięga lat ’50. Wtedy zamiast toru dookoła boiska znajdowała się bieżnia lekkoatletyczna. Pierwszym żużlowcem, który odbył pokazowe jazdy był Ludwik Draga. - Draga był zawodnikiem, a zarazem pracownikiem Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach. Stamtąd został oddelegowany do Opola, gdzie budował struktury nowo powstającego województwa- mówi Henryk Malisz, autor książki "Na kolejarskim torze", opisującej historię opolskiego klubu. - Draga organizował Zarząd Polskiego Związku Motorowego. Jeździł na żużlu i brał udział w motocyklowych wyścigach ulicznych. Wytyczył także tor przy Wschodniej. Projekt zaczerpnięto z Katowic. Wiadomo, że owal był gotowy w 1951 roku. Nie znamy dokładnej daty rozegrania pierwszych zawodów w Opolu. - Najprawdopodobniej był to październik 1951 roku. Wtedy drużyny Górnika Rybnik i Spójni Wrocław chciały odbyć sparing. Nie potrafiły ustalić miejsca spotkania. W końcu poszły na kompromis i zdecydowały, że rozegrają mecz na opolskim stadionie. Wyraźne zwycięstwo odnieśli rybniczanie. Faktem jest, że w pierwszych zawodach nie wzięli udziału opolanie- tłumaczy Malisz. Klub w Grodzie Piastów został założony później. W 1957 roku sekcja Gwardii Opole zorganizowała zawody z udziałem zespołu z Pragi, który przebywał wówczas w Rybniku. W czerwcu 1960 roku opolanie rozegrali dwa sparingi: z Włókniarzem Częstochowa i rybnickim Górnikiem, w obu doznając znaczących porażek. - Ciekawostką jest, że zmianie uległy wymiary toru. Początkowo szacowano jego długość na 420 metrów. Później pisano o 382 metrach. Przy owalu nie prowadzono jednak żadnych prac i wcale go nie zmniejszano. Został po prostu... zmierzony. Dotąd opierano się na przypuszczalnych wartościach- zaznacza Malisz i wyjaśnia, że klub o nazwie "Kolejarz" powstał dopiero w 1960 roku. - Wcześniej funkcjonał jako Związek Zawodowy Kolejarzy. Powstał w połączeniu z Leopolią Opole. W okresie 50-letniej historii tor przy Wschodniej wielokrotnie modyfikowano. Obecnie posiada 321 metrów długości i należy do najkrótszych w Polsce. Rekordzistą obiektu jest Adam Czechowicz. W 2004 roku, w meczu Kolejarza z Orłem Łódź, pokonał cztery okrążenia w 60,4 sekundy. Zdetronizował Pavla Ondrasika, który w 1997 roku wykręcił czas o 0,2 sekundy gorszy. Opolski stadion do 2001 roku należał do sąsiadujących z nim zakładów kolejowych. Został bardzo zaniedbany. Nie przeprowadzano praktycznie żadnych remontów. Odstraszały połamane ławki i zawalająca się wieża sędziowska. Znajdujący się w opłakanym stanie obiekt przekazano w ręce MOSiR-u. Miejscy decydenci długo wstrzymywali się z modernizacją. Wszelkie prace wykonywali działacze, własnoręcznie malując bandy czy pomieszczenia klubowe. Dopiero w 2006 roku rozpoczęto budowę nowej wieży. Stara mogła runąć przy silniejszym podmuchu powietrza; od tej pory służyła jako... stadionowy sklep. W czasie remontu na przeciwległej prostej ustawiono prowizoryczną wieżyczkę i zmieniono miejsce startu. Po roku powrócono do starego porządku. Oddano do użytku nowoczesną wieżę, wraz z nią postawiono trybunę z plastikowymi krzesełkami. Przed następnym sezonem dobudowano kolejny sektor. Sporo kibiców musi jednak zasiadać na trawie (często długiej, niekoszonej), co stwarza atmosferę pikniku. W fatalnym stanie znajdują się budynki klubowe i sanitarne na stadionie. Ściany zewnętrzne pękają, wewnątrz pojawiła się pleśń i grzyby. W marcu obiekt wizytował prezydent Opola, Ryszard Zembaczyński. Był przerażony stanem pomieszczeń. - Odwiedziłem ostatnio obiekt Oderki. Tam szatnie były w okropnym stanie. Na określenie tutejszych wprost brakuje mi słów. Wstyd pokazywać je żużlowcom z innych miast- powiedział prezydent. Obiecał, że jeszcze w tym roku powstaną nowe szatnie; zapowiedział również remont drogi wjazdowej, na której po opadach powstaje gęste błoto. W marcu na tor dowieziono 250 ton sjenitu. Zbudowano ponadto krawężniki oraz wymieniono spróchniałą bandę. - Wygląd stadionu pozostawia sporo do życzenia, ale nasz tor, równy i bez dziur, zalicza się do najlepszych w kraju- mówił podczas spotkania z Zembaczyńskim Zbigniew Szulc, wiceprezes Kolejarza. W jego słowach nie ma przesady. Nawierzchnia przy Wschodniej najczęściej jest twarda, ale daje możliwość ścigania. Dlatego większość spotkań przysparza sporo emocji. Publiczność obserwuje zawody z bliska. Tor od trybun dzieli tylko kilkumetrowy pas bezpieczeństwa. Praktycznie z każdego miejsca na stadionie dobrze widać rywalizujących jeźdźców. Specyficznie położony jest park maszyn. Znajduje się na wzniesieniu, jest tylko częściowo zadaszony. Z perspektywy trybun można obserwować, co się w nim dzieje. Dane: Długość toru: 321 m Nawierzchnia: granitowa, sjenitowa Pojemność stadionu: 9 tysięcy Rekord toru: Adam Czechowicz- 60,4 sek. (16.05.2004) Adres: ul. Wschodnia 2; 45-233 Opole

Wyświetl większą mapę
Historia rekordu toru (za kolejarzopole.pl): 420 metrów 82,8 sek. - Emil Spyra - 1950 77,8 sek. - Paweł Waloszek - 22 lipca 1957 382 metry 77,5 sek. - Stanisław Tkocz - 16 czerwca 1960 76,9 sek. - Zygfryd Friedek - 3 kwietnia 1966 76,4 sek. - Kazimierz Bendtke - 19 czerwca 1966 76,0 sek. - Stanisław Skowron - 18 wrzenia 1966 75,0 sek. - Jan Mucha - 1967 74,9 sek. - Zygfryd Friedek - 15 kwietnia 1968 375 metrów 74,8 sek. - Stanisław Bombik - 14 lipca 1968 73,0 sek. - Marek Cieślak - 10 czerwca 1973 314 metrów 66,3 sek. - Johen Diense - 31 marca 1975 66,0 sek. - Jerzy Szczakiel - 20 kwietnia 1975 65,0 sek. - Edward Jancarz - 11 lipca 1976 64,7 sek. - Zenon Plech - 13 sierpnia 1978 314 metrów (nowa nawierzchnia) 66,2 sek. - Jacek Goerlitz - 10 kwietnia 1980 65,7 sek. - Alfred Siekierka - 07 czerwca 1980 64,8 sek. - Alfred Siekierka - 03 maja 1981 64,4 sek. - Leonard Raba - 03 października 1982 63,8 sek. - Roland Wieczorek - 17 sierpnia 1986 63,0 sek. - Roland Wieczorek - 23 czerwca 1987 62,8 sek. - Wojciech Załuski - 23 czerwca 1987 321 metrów 64,8 sek. - Roland Wieczorek - 10 kwietnia 1988 64,2 sek. - Zdzisław Rutecki - 28 kwietnia 1988 62,8 sek. - Jan Krzystyniak - 14 maja 1988 62,4 sek. - Jan Krzystyniak - 14 maja 1988 61,8 sek. - Wojciech Załuski - 14 maja 1989 61,2 sek. - Wojciech Załuski - 11 czerwca 1989 60,6 sek. - Pavel Ondrasik - 31 marca 1997 60,4 sek. - Adam Czechowicz - 16 maja 2004


KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×