Skrzydlewska prosi GKSŻ o weryfikację stanowiska

Europosłanka Joanna Skrzydlewska poprosiła Ministerstwo Sportu o sprawdzenie, czy decyzja GKSŻ o wprowadzeniu nowych tłumików jest zgodna z prawem. Jednocześnie wezwała GKSŻ do weryfikacji swojego stanowiska. Poniżej prezentujemy pismo do GKSŻ.

Damian Gapiński
Damian Gapiński

Pan Piotr Szymański
Przewodniczący Głównej Komisji Sportu Żużlowego

Pan Andrzej Witkowski
Prezes Polskiego Związku Motorowego


W związku z Komunikatem nr 23/2011 Głównej Komisji Sportu Żużlowego, proszę o przedstawienie podstawy prawnej uzasadniającej wprowadzenie nowych rodzajów tłumików w trakcie trwającego sezonu żużlowego.

Zgodnie z art. 10 Regulaminu zawodów motocyklowych na torach żużlowych obowiązującym w 2011 roku w polskim sporcie żużlowym, w szczególności we wszystkich krajowych zawodach motocyklowych, przeprowadzanych na torach żużlowych i lodowych w RP, do zawodów na torach żużlowych, lodowych i mini żużla dopuszcza się motocykle wszelkich firm oraz wyposażenie osobiste zawodników pod warunkiem, że ich konstrukcja odpowiada przepisom regulaminu FIM: "PRZEPISY TECHNICZNE W WYŚCIGACH TOROWYCH" oraz zmianom i uzupełnieniom określonych w cytowanym Regulaminie.

W pkt 2 art. 10 Regulaminu określono jakiego rodzaju tłumiki mogą być wyłącznie używane w zawodach krajowych podając ich producenta, typ i symbol.

Zgodnie z art. 14 Regulaminu, z zawodów wykluczony jest zawodnik, który używa "... motocykla, który nie odpowiada przepisom regulaminu w zakresie: pojemności silnika, przekroju przelotu gaźnika, tłumika, tylnej opony, w każdych zawodach, a także wagi motocykla w zawodach, na których jest komisarz techniczny lub w meczach o DMP...". Należy zatem przyjąć, że w zawodach nie może uczestniczyć zawodnik używający motocykla wyposażonego w tłumik posiadający inne parametry niż te opisane w art. 10 pkt 2 Regulaminu.

Zasady przyjmowania Regulaminu opisane są w art. 108 Regulaminu. Określono tam także sposób powiadamiania, terminy powiadamiania i krąg osób, które należy powiadomić, aby uregulowania przyjęte w Regulaminie skutecznie weszły w życie, a tym samym aby kluby i zawodnicy byli zobowiązani do ich stosowania.

Zmiana Regulaminu musi być wprowadzona w tym samym trybie, co jego przyjmowanie, aby była skuteczna wobec klubów i zawodników, w szczególności w zakresie przyjętych terminów powiadamiania o jego przyjęciu oraz procedury zatwierdzania. Tym samym zmiany, o których poinformowano w komunikacie Głównej Komisji Sportu Żużlowego nr 23/2011, dotyczącej parametrów jakimi powinien charakteryzować się tłumik nie mają mocy wiążącej zarówno w stosunku do klubów jak i zawodników. Nie zachowano zasad jakie zostały ustalone w Regulaminie, a odnoszących się do procedur jakie powinny być zachowane, aby Regulamin w nowym brzmieniu miał moc obowiązującą oraz wiążącą dla wszystkich uczestników tj. organizatorów zawodów, klubów i zawodników.

Przyjęcie innej interpretacji zasad jakim zobowiązali się kierować zarówno organizatorzy zawodów jak i ich uczestnicy, prowadzi do twierdzenia, że rywalizacja sportowa w czystym tego słowa znaczeniu nie ma nic wspólnego z zawodami motocyklowymi na torach żużlowych. Zmiana zasad w trakcie rozgrywek, bez poszanowania procedury ich wprowadzenia, przyjętej przez wszystkich uczestników zawodów przed ich rozpoczęciem, nie jest dopuszczalna zarówno ze względów prawnych jak i etycznych.

Poza tym wprowadzenie nowych zasad wynikających z komunikatu nr 23/2011, następuje w trakcie trwania sezonu. Należy wziąć pod uwagę fakt, że część klubów odbyła już 5 rund, zaś część tylko 4 rundy. Z tych względów doszło do naruszenia zasady równości, skoro część klubów miała prawo do odbycia większej ilości rozgrywek według innych zasad i na innym sprzęcie. Nieudzielenie klubom przez GKSŻ rozsądnego terminu na wprowadzenie zmian może wpłynąć też na poziom przygotowania motorów do zawodów, a w konsekwencji zagraża bezpieczeństwu i zdrowiu zawodników, którzy będą zmuszeni odbywać rozgrywki na niesprawdzonym sprzęcie.

Dlatego wnoszę o weryfikację, stanowiska zaprezentowanego w komunikacie 23/2011 i poszanowanie wcześniej przyjętych zasad, w szczególności w zakresie parametrów jakim powinny odpowiadać tłumiki oraz reguł wprowadzania zmian do ustalonych Regulaminem zasad.

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×