Rewolucyjne zmiany w I i II lidze żużlowej!

W Gnieźnie odbyło się kolejne posiedzenie przedstawicieli klubów I i II ligi. Spotkanie było kontynuacją narady środowiskowej zapoczątkowanej przed tygodniem w Opolu. Podjęto kluczowe dla rozgrywek I i II ligi decyzje w zakresie systemu rozgrywek oraz regulaminu finansowego.

Damian Gapiński
Damian Gapiński

System rozgrywek

Kluby I i II ligi wyraziły zgodę na powiększenie Speedway Ekstraligi w sezonie 2012 do dziesięciu zespołów. Według propozycji klubów I i II ligi w sezonie 2011 z I ligi do Ekstraligi bezpośrednio awansowałyby dwa zespoły. Trzeci zespół I ligi miałby pojechać baraż z ostatnim zespołem Speedway Ekstraligi. W sezonie 2011 z II ligi do I ligi awansują dwa zespoły. Trzeci zespół pojedzie spotkanie barażowe z ostatnim zespołem I ligi. Od sezonu 2012 Ekstraliga będzie liczyła 10 zespołów, I liga osiem zespołów, a w II lidze pojadą pozostałe drużyny. W sezonie 2012 z Ekstraligi spadnie dziesiąty zespół, a dziewiąta drużyna pojedzie baraż z drugim zespołem I ligi. Z I ligi spadnie ósmy zespół, a drużyna z siódmego miejsca spotka się w barażu z drugim zespołem z II ligi. Na ta propozycję musi z kolei wyrazić zgodę Ekstraliga Żużlowa i PZM

Kluby I ligi ustaliły, że w sezonie 2011 będzie obowiązywał ten sam system rozgrywek, co w sezonie 2010. Po rundzie zasadniczej drużyny zostaną podzielone na dwie czwórki, w których będą zaliczone tylko wyniki spotkań z zainteresowanymi drużynami.

Kluby II ligi postanowiły, że w sezonie 2011 ostateczna kolejność w klasyfikacji końcowej zostanie ustalona tylko na podstawie rundy zasadniczej.

Regulamin finansowy

Najbardziej rewolucyjnie brzmią propozycje związane z wprowadzeniem regulaminu finansowego dla zespołów I i II ligi. Ustalono wspólnie, że od sezonu 2011 w I i II lidze zespoły nie będą wypłacały zawodnikom pieniędzy stanowiących zwrot kosztów podróży. Przyjęto również odrębne założenia dla I i II ligi w zakresie wynagradzania zawodników.

W I lidze kwota za podpis pod kontraktem będzie uzależniona od średniej biegopunktowej uzyskanej w sezonie 2010. Przyjęto następujące widełki:
średnia 0 - 1,000 - maksymalnie 25.000 zł netto za podpis pod kontraktem
średnia 1,001 - 1,500 - max. 40.000 zł netto
średnia 1,501 - 2,000 - max. 60.000 zł netto
średnia 2,001 - 3,000 - max. 75.000 zł netto.

Podane stawki są kwotami netto. Ustalono, że do 15 marca zespoły będą zobowiązane do wypłaty minimum 50 procent kwoty na przygotowanie do sezonu. Pozostałe pieniądze będą musiały być wypłacone do 30 września. Zawodnicy niesklasyfikowani oraz po raz pierwszy biorący udział w rozgrywkach polskich lig będą zaliczani do najniższego przedziału średnich . W przypadku zmiany ligi przez zawodnika będzie stosowany ten sam przelicznik, który używany jest do obliczenia średnich przy ZZ.

Kluby I ligi jednogłośnie ustaliły również, że zawodnicy za punkt zdobyty w rozgrywkach ligowych otrzymają maksymalnie 800 zł netto. Dodatkowo za zwycięstwo w meczu zespół otrzyma do podziału 10.000 zł netto. Udział zawodników w tej kwocie będzie uzależniony od zdobyczy punktowej w meczu. Za zdobycie punktu bonusowego w drugiej rundzie rozgrywek, zespoły otrzymają do podziału 8.000 zł netto. Zespoły, które po rundzie zasadniczej spotkają się w grupie zespołów walczących o miejsca 5-8 za punkt będą mogły zapłacić zawodnikom maksymalnie 400 zł netto. Stawki za zwycięstwo i punkt bonusowy będą wynosiły odpowiednio 5.000 zł i 4.000 zł netto.

Z kolei w II lidze zawodnicy za podpis pod kontraktem, niezależnie od średniej biegopunktowej uzyskanej w sezonie 2010 będą mogli otrzymać maksymalnie 10.000 zł netto. Za każdy zdobyty punkt w meczu ligowym zawodnicy otrzymają maksymalnie 400 zł netto.

Miejsca reklamowe do dyspozycji klubów

Przedstawiciele klubów I i II ligi ustalili, że od sezonu 2011 wszystkie miejsca reklamowe na kevlarach i motocyklach zawodników w całości będą do dyspozycji klubów. Sponsorzy, którzy dotychczas indywidualnie wspierali zawodników, będą to mogli robić za pośrednictwem klubu. Ma to na celu wyeliminowanie sytuacji, w której zawodnicy oprócz pieniędzy otrzymywanych z klubu, mogliby otrzymywać również dodatkowe środki finansowe z indywidualnych umów sponsorskich. Zawodnicy w ramach negocjacji będą mogli otrzymać do dyspozycji odpowiednią powierzchnię reklamową na własne potrzeby.

Systemy kontroli klubów

Decyzje podjęte przez przedstawicieli klubów I i II ligi oznaczają dla nich duże oszczędności finansowe. Będą one możliwe tylko w sytuacji, gdy wszystkie kluby zastosują się do zapisów regulaminowych. Ustalono, że w ramach kontroli wszystkie kontrakty zawodników będą jawne i pozostałe kluby będą miały do nich wgląd. W przypadku pojawienia się wątpliwości co do uczciwości niektórych klubów, będzie można przeprowadzić kontrolę finansową we wskazanym klubie z urzędu lub na wniosek innego klubu. Taki klub będzie musiał wpłacić kaucję w wysokości 10.000 zł netto. Kaucja zostanie zwrócona w sytuacji, gdy wniosek zostanie rozstrzygnięty pozytywnie. W przypadku niezastosowania się do ustaleń regulaminowych kluby spotka kara finansowa w wysokości od 100 do 500 tysięcy złotych oraz możliwość wykluczenia z rozgrywek.

Inne propozycje regulaminowe


Zaproponowano, aby przy Głównej Komisji Sportu Żużlowego powołano do życia spółkę, której zadaniem byłyby wspólne działania promocyjne i marketingowe. Spółka byłaby również odpowiedzialna za pozyskiwanie sponsorów ligi.

Kluby I i II ligi wyraziły zaniepokojenie poziomem sędziowania. Zaproponowano, aby po każdych zawodach kierownicy drużyn mieli możliwość przyznania w protokole zawodów noty dla sędziego. Noty miałyby wpływ na klasyfikację sędziów, na podstawie której ci byliby wyznaczani na spotkania ligowe.

Ustalono również, że kolejna narada środowiskowa przedstawicieli klubów I i II ligi będzie miała miejsce w październiku w łotewskim Daugavpils.

Warto zaznaczyć, że kluby I i II ligi wspólnie podkreśliły, iż wprowadzenie i przestrzeganie regulaminu finansowego jest jedynym sposobem na ratowanie kondycji finansowej klubów. Większość z polskich klubów posiada zaległości wobec zawodników, które wynikają z faktu podpisywania z nimi wirtualnych kontraktów.

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×