Areny ligowych zmagań: Stadion Polonii Bydgoszcz

Stadion Polonii Bydgoszcz ma bardzo bogatą tradycję. Kiedyś pełnił funkcję stadionu miejskiego, a jego otwarcia dokonał sam prezydent RP Stanisław Wojciechowski. Najpierw był to obiekt typowo piłkarski i lekkoatletyczny. Do czasu, aż zawarczały na nim pierwsze żużlowe maszyny...

Mirosław Lewandowski
Mirosław Lewandowski
Historia stadionu Decyzję o budowie stadionu miejskiego w Bydgoszczy podjęto w 1922 r. Trwała ona 2 lata, a odpowiedzialny za nią był Komitet Wychowania Fizycznego. Prace nadzorował skarbnik klubowy Polonii Władysław Kotlarek. Uroczyste otwarcie miało miejsce 3 sierpnia 1924 r., a dokonał go sam prezydent RP Stanisław Wojciechowski. Jednak pierwsze mecze zaczęto na nim rozgrywać w 1926 r. Na początku służył on przede wszystkim piłkarzom Polonii. W 1929 r. oddano do użytku trybunę główną. Już wówczas znajdowały się w niej m.in. kawiarnia i restauracja oraz pokoje klubowe.
Mniej więcej w tym czasie rozpoczęto budowę nawierzchni okalającej boisko piłkarskie, na której później rozgrywano zawody żużlowe. Po wojnie, w latach pięćdziesiątych na stadionie zadomowił się milicyjny klub Gwardia. Nadal był to stadion piłkarski, ale również żużlowy, na którym jeździli tacy zawodnicy, jak Mieczysław Połukard, czy Bolesław Bonin. Za czasów "gwardyjskich" stadion rozbudowano. Na mecze piłkarskie i żużlowe przychodziło nawet 30 tys. widzów. W latach sześćdziesiątych zamontowano sztuczne oświetlenie, które zdemontowano pod koniec lat osiemdziesiątych. W 1987 r. przebudowano tor, tak, aby mogło się na nim ścigać sześciu żużlowców na raz. Pomysł okazał się zupełnym niewypałem i zimą 1990 r. z powrotem zmniejszono stadion. Jednak "w spadku" pozostał pas bezpieczeństwa szerszy niż sam tor. Modernizacja stadionu W 1993 r. na przeciwległej do startu prostej wybudowano dodatkowy park maszynowy, skąd w trakcie zawodów wyjeżdżają ciągniki i polewaczka. W 1995 r. zaczęto budować nowe oświetlenie i postawiono 4 słupy okalające tor. Kolejne 2 dostawiono w 1998 r. tak, aby wszystkie światła rozbłysły podczas pierwszego Grand Prix rozgrywanego w Bydgoszczy 18 września. Rok później w 1999 r. zlikwidowano starą żelbetonową trybunę główną, a w jej miejsce stanęła nowoczesna trybuna wybudowana z lekkiego tworzywa. W niedalekiej przyszłości ma się rozpocząć modernizacja całego stadionu Polonii. W pierwszej kolejności zostanie rozbudowana trybuna przy prostej przeciwległej do startu. Stadion Polonii Bydgoszcz widział wiele Zimą 1964/65 żużlowcy ścigali się na lodzie, który powstał na torze Polonii. Zima była na tyle mroźna, że zawodnicy wyjechali na tor, który specjalnie na tę okazję polano wodą. Mimo siarczystego mrozu na trybunach zjawiło się kilka tysięcy kibiców. Zawodnicy ścigali się pojedynczo, ponieważ mieli do dyspozycji tylko jeden motocykl. Turniej wygrał Mieczysław Połukard. 8 września 1970 r. na torze Polonii odbywały się zawody z okazji 25-lecia bydgoskiego dziennika IKP. W połowie imprezy nagle zgasło światło. Wtedy na pas bezpieczeństwa wyjechało kilkadziesiąt samochodów i przy świetle z ich reflektorów dokończono turniej. Na szczególną uwagę zasługuje mecz pomiędzy Polonią Bydgoszcz i Kolejarzem Opole rozegrany 19 września 1971 r. Polonia Bydgoszcz musiała go wygrać, żeby zapewnić sobie tytuł Drużynowego Mistrza Polski. Trybuny na wiele godzin przed meczem wypełniły się po brzegi. Jednak spadł obfity deszcz i tor zamienił się w grzęzawisko. Działacze oraz zawodnicy na czele z Henrykiem Gluecglichem wylali na tor paliwo dowiezione z pobliskiego lotniska i podpalili tor. W ten sposób osuszyli nawierzchnię i zawody mogły się odbyć. Tego dnia Polonia Bydgoszcz zdobyła swój 2 w historii tytuł DMP. W 1989 r. przed Derbami Pomorza kibice obejrzeli wyścigi tzw. "side car" czyli motocykli z przyczepkami, na których jeździli Niemcy. Wśród zawodników przeważały kobiety. Polonia Bydgoszcz ma duże doświadczenie w organizowaniu wielkich imprez sportowych. 24 sierpnia 1975 r. na stadionie Polonii odbył się Finał Europejski Indywidualnych Mistrzostw Świata. Miejscowym kibicom zaprezentowały się takie sławy, jak Ivan Mauger, Ole Olsen,, Phil Crump, czy Anders Michanek. W 1995 r. na stadionie przy ul. Sportowej odbył się finał Drużynowych Mistrzostwa Świata. Zwyciężyli Duńczycy, przed zawodnikami z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Duże nadzieje wiązano z występem Polaków, których reprezentowali bracia Tomasz i Jacek Gollobowie i Rafał Dobrucki. Niestety walkę podjął tylko Tomasz Gollob, który na dodatek w jednym z wyścigów został staranowany przez Petera Karlssona. O dziwo Tomek wrócił na tor i wygrał do końca wszystkie swoje wyścigi. Od 1998 r. Polonia jest także nieprzerwanie organizatorem zawodów cyklu Grand Prix. Dane: Długość tor: 348 m Szerokość toru: 12 m na prostych, 14,7 m na łukach Nawierzchnia: granitowa Pojemność: 15 000 miejsc siedzących Rekord toru: Tomasz Gollob 60,11 sek. (20 czerwca 1999, Polonia - Unia Leszno) Adres: Bydgoszcz, ul. Sportowa 2 Dojazd: Z dworca PKP Bydgoszcz Główna: autobus nr 67; Z dworca PKP Bydgoszcz Leśna: autobusy nr 52, 65, 68, 75; Z dworca PKS: pieszo ok. 5 minut.

Wyświetl większą mapę
Historia rekordu toru: Długość 550 m 118,8 sek. - Eryk Pierchała (RKM) - 27 czerwca 1948 118,8 sek. - Józef Buda (Polonia Bydgoszcz) - 24 października 1948 - 118,3 sek. - Franciszek Śrubkowski (Polonia Bydgoszcz) - 24 października 1948 108,0 sek. - Tadeusz Kołeczek (Ogniwo Łódź) - 22 maja 1949 108,0 sek. - Bolesław Bonin (Polonia Bydgoszcz) - 22 maja 1949 105,8 sek. - Bolesław Bonin (Polonia Bydgoszcz) - 12 września 1949 105,8 sek. - Alfred Smoczyk (Legia Warszawa) - 4 czerwca 1950 105,0 sek. - Alfred Smoczyk (Legia Warszawa) - 4 czerwca 1950 99,5 sek. - Tadeusz Kołeczek (Ogniwo Łódź) - 2 lipca 1950 Długość 460 m 92,9 sek. - Bolesław Bonin (Gwardia Bydgoszcz) - 20 maja 1951 92,8 sek. - Bolesław Bonin (Gwardia Bydgoszcz) - 2 czerwca 1951 91,8 sek. - Bolesław Bonin (Gwardia Bydgoszcz) - 2 czerwca 1951 91,7 sek. - Kazimierz Kurek (Gwardia Bydgoszcz) - 30 września 1951 89,8 sek. - Janusz Suchecki (CWKS Warszawa) - 11 listopada 1951 89,5 sek. - Zbigniew Raniszewski (Gwardia Bydgoszcz) - 6 lipca 1952 89,4 sek. - Marian Kuśnierek (Unia Leszno) - 5 października 1952 88,5 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 5 października 1952 88,2 sek. - Norbert Świtała (CWKS Warszawa) - 16 sierpnia 1953 86,4 sek. - Bolesław Bonin (Gwardia Bydgoszcz) - 20 września 1953 86,2 sek. - Norbert Świtała (Gwardia Bydgoszcz) - 17 kwietnia 1955 83,8 sek. - Rune Soermander (Szwecja) - 28 sierpnia 1955 83,8 sek. - Mieczysław Połukard (Polonia Bydgoszcz) - 10 października 1959 83,2 sek. - Mieczysław Połukard (Polonia Bydgoszcz) - 3 kwietnia 1960 Długość toru 399,4 m 74,2 sek. - Norbert Świtała (Polonia Bydgoszcz) - 17 maja 1964 72,4 sek. - Andrzej Pogorzelski (Stal Gorzów) - 31 maja 1964 72,4 sek. - Igor Plechanow (ZSRR) - 10 czerwca 1964 72,0 sek. - Henryk Gluecklich (Polonia Bydgoszcz) - 10 października 1972 70,3 sek. - Bolesław Proch (Stal Gorzów) - 17 czerwca 1978 - czas oficjalnie nie uznany z powodu podejrzenia o złe działanie chronometru 71,9 sek. - Edward Jancarz (Stal Gorzów) - 17 czerwca 1978 70,8 sek. - Bolesław Proch (Stal Gorzów) - 17 czerwca 1978 70,2 sek. - Edward Jancarz (Stal Gorzów) - 25 marca 1984 70,0 sek. - Juha Moksunen (Finlandia) - 25 maja 1985 69,05 sek. - Ryszard Dołomisiewicz (Polonia Bydgoszcz) - 24 sierpnia 1986 Długość toru 374 m 71,68 sek. - Zenon Kasprzak (Unia Leszno) - 22 marca 1987 69,50 sek. - Kenneth Nystroem (Szwecja) - 7 kwietnia 1987 69,32 sek. - Krzysztof Ziarnik (Polonia Bydgoszcz) - 14 kwietnia 1987 69,08 sek. - Marek Ziarnik (Polonia Bydgoszcz) - 14 kwietnia 1987 69,07 sek. - Marek Ziarnik (Polonia Bydgoszcz) - 14 kwietnia 1987 69,06 sek. - Ryszard Dołomisiewicz (Polonia Bydgoszcz) - 1 maja 1987 66,77 sek. - Ryszard Dołomisiewicz (Polonia Bydgoszcz) - 3 maja 1987 65,48 sek. - Ryszard Dołomisiewicz (Polonia Bydgoszcz) - 3 maja 1987 Długość toru 348 m 64,00 sek. - Ryszard Dołomisiewicz (Polonia Bydgoszcz) - 17 marca 1991 62,94 sek. - Ryszard Dołomisiewicz (Polonia Bydgoszcz) - 30 maja 1991 62,62 sek. - Per Jonsson (Szwecja, Apator Toruń) - 25 sierpnia 1991 62,03 sek. - Tomasz Gollob (Polonia Bydgoszcz) - 4 kwietnia 1993 61,01 sek. - Tony Rickardsson (Szwecja) - 6 czerwca 1993 60,14 sek. - Piotr Protasiewicz (Polonia-Jutrzenka Bydgoszcz) - 7 września 1997 60,11 sek. - Tomasz Gollob (Polonia Jutrzenka Bydgoszcz) - 20 czerwca 1999
Zdjęcia: Mirosław Lewandowski Zdjęcie starej trybuny głównej pochodzi ze strony: www.polonia1920.yoyo.pl Historia stadionu opracowana m.in. na podstawie strony internetowej: www.polonia1920.yoyo.pl

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×