Pirelli przed Rajdem Monte Carlo: Musimy być przygotowani na zmienną pogodę

Zdjęcie okładkowe artykułu:
zdjęcie autora artykułu

W nadchodzącym sezonie WRC opony Pirelli zostaną sprawdzone na asfalcie, szutrze i śniegu - a czołowym kierowcą firmy będzie zwycięzca GP Formuły 1 Robert Kubica, startujący Fordem Fiestą RS WRC.

W tym artykule dowiesz się o:

W zeszłym roku Robert Kubica wygrał dwa rajdy na oponach Pirelli i w trzecim sezonie startów na poziomie Rajdowych Mistrzostw Świata będzie kontynuował współpracę z włoskim producentem. Z ogumienia Pirelli korzystają także Czech Martin Prokop, który przesiadł się na włoskie opony w październikowym Rajdzie Hiszpanii i regularnie zdobywał punkty, oraz Włoch Lorenzo Bertelli, który przeniósł się do czołowej kategorii WRC po tym, jak spędził większość zeszłego sezonu na prowadzeniu w mistrzostwach WRC-2. [ad=rectangle] Na Rajd Monte Carlo Pirelli przygotowało najnowszą generację opon RK i RKW, które zadebiutowały w zeszłorocznym Rajdzie Niemiec. Podczas prac nad specyfikacją 2015 wykorzystano doświadczenia zdobyte w minionym sezonie. Twarda mieszanka RK5A zostanie użyta w mało prawdopodobnych suchych warunkach, a na chłodne i wilgotne przygotowano miękką mieszankę RKW7. Podczas Rajdu Monte Carlo dostępna będzie także supermiękka mieszanka RKSS oraz najnowsza specyfikacja Sottozero, z kolcami i bez kolców. Opony Sottozero są idealne w przypadku błota śniegowego i śniegu na drodze.

W 2015 roku zmniejszono przydział ogumienia. Podczas każdej zmiany opon w trakcie Rajdu Monte Carlo można skorzystać z pięciu nowych sztuk, a limit jest zwiększony o cztery opony zapasowe. Zrezygnowano za to z ograniczenia opon na odcinku testowym, by zachęcić załogi do wykonywania większej liczby przejazdów. Łącznie zawodnicy WRC mogą skorzystać z 34 opon z puli liczącej 82 sztuki. Przed startem sezonu producenci ogumienia zarejestrowali jeden rodzaj opon asfaltowych, dostępny w wersji twardej i miękkiej, oraz jeden rodzaj opon szutrowych - także z twardej i miękkiej mieszanki. Dostawcy mogą też przygotować supermiękką mieszankę wyłącznie na Rajd Monte Carlo (RKSS) oraz opony śniegowe (Sottozero) z kolcami i bez kolców. Regulamin narzuca stosowanie obręczy o średnicy 18 cali.

Robert Kubica wraca do współpracy z Pirelli
Robert Kubica wraca do współpracy z Pirelli

- Rozpoczynamy Rajd Monte Carlo zaledwie kilka tygodni po zajęciu trzech pierwszych miejsc w zdominowanej przez nas rundzie mistrzostw Europy, Rajdzie Jänner. Warunki atmosferyczne w Austrii były bardzo stabilne, ale w przypadku Monte Carlo musimy być przygotowani na zmienną pogodę. Jeden odcinek może być całkowicie suchy, a na kolejnym nawierzchnia może być pokryta śniegiem, więc przy doborze opon ważny jest kompromis - powiedział Matteo Braga, starszy inżynier Pirelli.

- Dlatego przygotowaliśmy ogumienie na Monte Carlo z myślą o adaptacji do szerokiej gamy warunków. Do tego dochodzi jeszcze wyzwanie logistyczne, związane ze zwiększoną liczbą opon na ten rajd oraz korzystaniem z dwóch parków serwisowych - dodał.

Robert Kubica jest jednym z kierowców, którzy będą korzystali z produktów Pirelliw sezonie 2015 w WRC, rozpoczynającym się od legendarnego Rajdu Monte Carlo (21-25 stycznia). W tym asfaltowym rajdzie na oponach Pirelli pojadą m.in.:

WRC 16 Robert Kubica (POL)/Maciej Szczepaniak (POL) Ford Fiesta RS WRC 21 Martin Prokop (CZE)/Jan Tomanek (CZE) Ford Fiesta RS WRC 37 Lorenzo Bertelli (ITA)/Giovanni Bernacchini (ITA) Ford Fiesta RS WRC

WRC-2 36 Julien Maurin (FRA)/Nicolas Klinger (FRA) Ford Fiesta R5 41 Armin Kremer (GER)/Klaus Wicha (GER) Skoda Fabia S2000 42 Henk Lategan (ZAF)/Barry White (ZAF) Skoda Fabia S2000

Inni 25 Olivier Burri (CHE)/Fabrice Goron (CHE) Ford Fiesta R5 26 Felice Re (ITA)/Mara Bariani (ITA) Ford Fiesta R5 28 Marco Giuseppe Silva (ITA)/Giovanni Pina (ITA) Ford Fiesta R5

Źródło artykułu: