Allianz płaci Górnikowi tylko za reklamę

Kiedy wiosną 2007 roku Allianz Polska przejmował większościowy pakiet akcji Górnika włodarze niemieckiego potentata na rynku ubezpieczeń nakreślały przed zabrzańskim klubem cele sięgające walki o mistrzostwo Polski w 2012 roku. Dziś niewiele już z tych deklaracji zostało, a zaangażowanie finansowe Niemców jest na poziomie budżetu średniaka polskiej pierwszej ligi.

Marcin Ziach
Marcin Ziach

Po kilku latach poważnych problemów finansowych z początkiem czerwca 2007 roku Górnik Zabrze pozyskał sponsora jak się wydawało na miarę walki o piętnasty tytuł mistrza Polski. Włodarze Allianz Polska nakreślali przed śląskim klubem ambitne cele zapewniając, że ich priorytetem jest wyprowadzenie klubu z zapaści finansowej, w której ten trwał przez ostatnich kilka lat.

Pierwszy rok działalności Niemców przy Roosevelta był obiecujący. Solidnie kadrowo wzmocniona drużyna Trójkolorowych zajęła ósme miejsce w tabeli ekstraklasy i już ostrzyła sobie zęby na kolejny sezon, kiedy cele miały być jeszcze bardziej ambitne. Zespół miał mierzyć w co najmniej piąte miejsce w ligowej klasyfikacji, nie wykluczając walki o miejsce na podium i grę w europejskich pucharach.

Żeby drużyna była w stanie cel zrealizować kadrę wzmocniono kilkoma wartościowymi graczami ściągając do Zabrza m.in. Grzegorza Bonina i Przemysława Pitrego. Runda jesienna w wykonaniu Górnika okazała się być jedną z najsłabszych w przeciągu ostatnich kilkunastu lat i nawet zatrudnienie Henryka Kasperczaka i kolejna partia zimowych wzmocnień za kwotę bagatela 5 mln złotych nie dała zabrzańskiej drużynie utrzymania w szeregach najlepszych drużyn w kraju. Do realizacji celu na finiszu zabrakło trzech oczek.

Po roku spędzonym w pierwszej lidze z kadrą na miarę ekstraklasy i pensjami na tym samym poziomie Trójkolorowi powrócili w szeregi najlepszych drużyn w kraju. Po rundzie jesiennej plasowali się na siódmej pozycji w ligowej stawce, a po pięciu wiosennych kolejkach awansowali o dwie kolejne pozycje i mają zaledwie dwa oczka straty do wicelidera. Szansa na walkę o europejskie puchary stała się niepowtarzalna, ale Górnik zamiast myśleć o punktach zdobywanych na boisku skupiał się w głównej mierze na świecącej pustkami klubowej kasie.

Jak się bowiem okazuje zgodnie z umową sponsorską Allianz Polska corocznie przelewa na konto śląskiego klubu 6 mln złotych. Za tę kwotę niemieckie Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma prawo nie tylko do wykorzystywania wizerunku drużyny i sztabu szkoleniowego, ale także promowania się na meczowych koszulkach zespołu, bannerach okalających stadion, stadionowym zegarze i budynku klubowym.

Wszelkie fundusze ponad tę sumę Górnik może otrzymać od Niemców w formie pożyczki. Tych zresztą prezesi śląskiego klubu nie szczędzili i dziś ponad połowa klubowego zadłużenia to zobowiązania finansowe wobec Allianz Polska. Właściciel nie ma zamiaru jednak czekać na poprawę finansowej kondycji klubu i ratę z tytułu zaciągniętych pożyczek ściągnął z transzy, jaka miała wpłynąć na klubowe konto z początkiem roku.

Według informacji naszego portalu z tej właśnie przyczyny zamiast zawartej w umowie kwoty, w styczniu na klubowe konto wpłynęła kwota okrojona o ponad 50 proc. Na efekty tego nie trzeba było długo czekać. - Do grudnia z wypłatami byliśmy na bieżąco. Problemy zaczęły się dopiero w styczniu - przyznaje Łukasz Mazur, który w czwartek przestał pełnić funkcję prezesa Górnika. Oficjalnie, z powodu słabej kondycji finansowej klubu i bierności w poszukiwaniach nowych źródeł finansowania.

Przez ostatnie cztery miesiące zawodnicy otrzymują z klubu zaliczki będące równowartością ledwie kilkudziesięciu procent rzeczywistych zarobków. Żaden z nich nie zdecydował się jednak postawić klubu pod murem i tuż przed końcem marca każdy z graczy podpisał z Górnikiem ugodę o rozłożeniu należności na raty. Ma to mieć kluczowe znaczenie w analizie finansowej klubu w trakcie procesu licencyjnego.

O wiele gorzej pod tym względem wyglądają jednak dalsze finansowe perspektywy Górnika. Aby klub otrzymał licencję Komisja Licencyjna musi być przekonana, że beniaminek ekstraklasy będzie w stanie w przyszłym sezonie finansową kondycję poprawić. Na to perspektyw na razie nie widać. Allianz nie zamierza dokładać pompować w klub kolejnych pieniędzy. Zablokowane zostały także płynące do Zabrza z Warszawy możliwości kredytowe. Jedyną nadzieją na zastrzyk gotówki dla Górnika jest obecnie miasto, które ma za zgodą Rady Miejskiej dofinansować klub kwotą 3 mln złotych.

Będzie to jednak jedynie kroplą w morzu potrzeb. Właściciel Górnika oczekuje, że klub będzie w stanie samemu się finansować. To jednak jest niemożnością bez powstania w Zabrzu nowego stadionu. Co prawda zostały już poczynione starania, by nowy obiekt przy Roosevelta stanął, a na przełomie kwietnia i maja ma zostać wyłoniony wykonawca robót, ale i tak te potrwają minimum dwa lata. Przez ten czas zabrzanie będą musieli czerpać fundusze ze środków zewnętrznych.

Klub jest w trakcie poszukiwania nowych sponsorów. Partnerów biznesowych, którzy mieliby pomóc Niemcom w prowadzeniu Górnika szuka także właściciel, a ustępujący prezes przygotował plan naprawczy klubowych finansów, który Rada Nadzorcza zdecydowała się przyjąć. Obecnie pewne jest jednak jedynie to, że z obecnym zaangażowaniem finansowym Allianz Polska Górnik będzie miał poważny problem z domknięciem budżetu na przyszły sezon. Znaczącą jego część mają pełnić wpływy z tytułu transmisji telewizyjnych w Canal Plus.

Wiele wskazuje też na to, że klub latem będzie zmuszony ratować się masową wyprzedażą zawodników. Już teraz pewne jest, że z Roosevelta odejdą Mariusz Magiera i Grzegorz Bonin, na zatrzymanie których Górnika nie było stać. Kto pójdzie ich śladem? Lista zawodników jest długa. Tym bardziej, że przyparty do muru śląski klub będzie musiał kluczowych graczy sprzedawać za bezcen, co z pewnością odbije się na wyniku sportowym zespołu w przyszłym sezonie.

Pakiet reklamowy przysługujący Allianz Polska z tytułu posiadania 83 proc. akcji klubu:

- logo Allianz Polska z przodu koszulki meczowej o wymiarach maksymalnych 350 cm kwadratowych;

- logo Allianz Polska na dresach i koszulkach treningowych o wymiarach maksymalnych: przód 350 cm kwadratowych; tył 400 cm kwadratowych;

- logo Allianz Polska na strojach wyjściowych zawodników Klubu o wymiarach maksymalnych: przód 75 cm kwadratowych; tył 400 cm kwadratowych;

- ekspozycja 8 banerów reklamowych Allianz Polska (o wymiarach 1x6 metra) w I rzędzie band reklamowych w trakcie rozgrywek organizowanych przez Górnik Zabrze;

- ekspozycja 4 banerów reklamowych Allianz Polska (o wymiarach 1x6 metra) w II rzędzie band reklamowych w trakcie rozgrywek organizowanych przez Górnik Zabrze;

- ekspozycja 8 dwustronnych mini-band reklamowych Allianz Polska, przy linii bocznej boiska od strony ławek rezerwowych w trakcie rozgrywek organizowanych przez Górnik Zabrze o wymiarach 6x0,5 metra;

- ekspozycja 2 dwustronnych mini-band reklamowych Allianz Polska, za bramkami w trakcie rozgrywek organizowanych przez Górnik Zabrze o wymiarach 2x0,35 metra;

- ekspozycja 4 tablic reklamowych Allianz Polska na koronie stadionu Górnika Zabrze przy ul. Roosvelta 81 w Zabrzu o wymiarach 2,1x 4,7 metra;

- ekspozycja reklamy wielkoformatowej Allianz Polska na stadionowej tablicy świetlnej na stadionie Górnika Zabrze przy ul. Roosvelta 81 w Zabrzu o wymiarach 23x 8,5 metra;

- umieszczenie logo Allianz Polska na elementach ławek rezerwowych na stadionie Górnika Zabrze przy ul. Roosvelta 81 w Zabrzu;

- umieszczenie logo Allianz Polska na kartach identyfikacyjnych, karnetach, kartach wstępu, identyfikatorach, plakatach, oraz wszelkich materiałach drukowanych (karty zawodników, materiały informacyjne);

- umieszczenie logo Allianz Polska na klubowej stronie internetowej wraz z przekierowaniem na stronę internetową Allianz;

- umieszczenie logo Allianz Polska w ilości 16 szt. na każdej ze ścianek do wywiadów TV;

- umieszczenie logo Allianz Polska w scenografii sali konferencyjnej;

- umieszczenie całostronicowej reklamy Allianz Polska w Magazynie "Górnik";

- ekspozycja reklamy Partnera na budynku klubowym przy ul. Roosvelta 81 o wymiarach 9,5x4,6 metra;

- emitowania reklamy audio Allianz Polska w trakcie imprez i meczów organizowanych przez Górnik Zabrze;

- informowania o Allianz Polska w środkach masowego przekazu (w trakcie wywiadów, artykułach prasowych, relacjach z imprez organizowanych przez Górnik Zabrze);

- zapewnienie praw do udostępnienia do wykorzystania wizerunku piłkarzy oraz członków sztabu trenerskiego w akcjach marketingowych, promocyjnych prowadzonych przez Allianz Polska;

- zezwolenie na wykorzystanie przez spółki Allianz Polska faktu partnerowania Górnikowi Zabrze w prowadzonych przez siebie akcjach promocyjnych;

- przekazywanie zaproszeń na imprezy sportowe organizowane przez Górnik Zabrze w następujących ilościach: 10 stałych zaproszeń Super VIP; 20 stałych zaproszeń na Trybunę Krytą; 30 jednorazowych zaproszeń na Trybunę Krytą na każdy mecz.


Wpływy z tytułu eksploatacji powierzchni reklamowych: 6 mln złotych.

Pomóż nam ulepszać nasze serwisy - odpowiedz na kilka pytań.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×