Każdy kibic wiedzieć to powinien - stalowe konie i zbroja współczesnych Gladiatorów

Jacek Cholewiński
Jacek Cholewiński
Silnik
Stosowany fabryczny silnik czeskiej Jawy 500cc osiąga moc około 60 koni mechanicznych. Na prośbę zawodników mechanicy łamią głowę, by zwiększyć jego osiągi. Wymiana zaworów, sprężyn i pierścieni na droższe, ale zbudowane z lżejszych i trwalszych materiałów pozwala praktycznie podwoić jego moc. Silnik pracujący na maksimum osiąga 10.000 obrotów na minutę. W takich warunkach najszybciej zużywa się tłok i cylinder.

Podrasowany silnik po 3-5 turniejach (często dwudniowych) wymaga remontu, a zazwyczaj wymiany tłoka i cylindra na całkowicie nowy. Kosztują one odpowiednio 250 i 280 Euro. Wśród czołowych rosyjskich zawodników panuje przekonanie, że części regenerowane nigdy nie dadzą już takiej mocy jak fabrycznie nowe.

Sprzęgło i skrzynia biegów
Sprzęgło jest elementem motocykla najbardziej podobnym do obserwowanego w żużlu klasycznym, a widok mechanika regulującego docisk śrubokrętem praktycznie nikogo nie dziwi. W lodowej odmianie jedno sprzęgło wystarczyć powinno na cały sezon pod warunkiem, że jego dysk i tarczki będą systematycznie sprawdzane.

Dwustopniowa skrzynia biegów to podzespół, którego na żużlu nie ma. Bieg pierwszy służy wyłącznie do startu. Na biegu drugim zawodnik ściga się od wejścia w pierwszy wiraż aż do samego finiszu. Co ciekawe, do zmiany biegu nie jest potrzebne tradycyjne wciskanie dźwigni sprzęgła.

Kompletny motocykl do lodowego ścigania waży średnio 120 kilogramów i od startu, poprzez wiraż i do końca pierwszej prostej osiąga prędkość 117-120 kilometrów na godzinę. Radarowych pomiarów na stadionie Torpeda Szadrińsk dokonali niedawno rosyjscy policjanci.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×