Żużel. Nowa punktacja w GP zmieni układ sił? Bartosz Zmarzlik nie byłby mistrzem świata!

Zdjęcie okładkowe artykułu: WP SportoweFakty / Jarosław Pabijan / Na zdjęciu: Emil Sajfutdinow kontra Bartosz Zmarzlik
WP SportoweFakty / Jarosław Pabijan / Na zdjęciu: Emil Sajfutdinow kontra Bartosz Zmarzlik
zdjęcie autora artykułu

Jedną z planowanych zmian w przyszłorocznym cyklu GP ma być wprowadzenie nowej punktacji. Zwycięzca zawodów z urzędu otrzyma 25 pkt, drugi zawodnik - 20, trzeci - 18, czwarty - 16, a pozostali tyle, ile wywalczą na torze. To może zmienić układ sił.

BSI planuje spore zmiany w przyszłorocznym cyklu Speedway Grand Prix. Utrzymanie zapewni sobie jedynie czołowa piątka zawodników, ponadto modyfikacji ma ulec system kwalifikacji.

Wśród planowanych zmian jest także zmiana punktacji. Zwycięzca turnieju miałby dostawać 25 punktów, drugi zawodnik - 20, trzeci - 18, czwarty - 16, a pozostali według wyników osiągniętych na torze. Podobny system obowiązywał po raz ostatni w 2006 roku.

Obecnie dochodzi bowiem do sytuacji, kiedy triumfator turnieju otrzymuje mniej punktów niż np. zawodnik z czwartego miejsca.

ZOBACZ WIDEO Żużel. Magazyn Bez Hamulców: Ścisk na gorącym krześle u Ostafińskiego!

Sprawdziliśmy, jak wyglądałaby klasyfikacja tegorocznego cyklu Grand Prix, gdyby obowiązywała w nim punktacja proponowana przez BSI.

W czołówce doszłoby do tylko jednej, ale niezwykle kluczowej zmiany. Mistrzem świata zostałby nie Bartosz Zmarzlik, a Leon Madsen! Obaj mają na swoim koncie po trzy wygrane turnieje w 2019 roku. Duńczyk częściej meldował się jednak na podium - 7 razy, podczas gdy Zmarzlik uczynił to pięciokrotnie (6 razy w finale).

Według nowego systemu punktacji, Leon Madsen zakończyłby sezon z dorobkiem 175 punktów, a Zmarzlik zgromadziłby 163 "oczka". Emil Sajfutdinow tak czy inaczej wywalczyłby brąz.

W klasyfikacji doszłoby jeszcze do trzech zmian, ale nie miałyby one wpływu na końcowe rozstrzygnięcia. Niels Kristian Iversen zamieniłby się miejscami z Matejem Zagarem, Janusz Kołodziej zająłby 12. lokatę, a Roberta Lamberta nieznacznie wyprzedziłby Max Fricke.

Zmiany nie zostały jeszcze oficjalnie zatwierdzone, wiele wskazuje jednak na to, że wejdą one w życie i od sezonu 2020 obowiązywać będzie nowy system punktacji, premiujący zawodników startujących regularnie w finale.

Klasyfikacja Grand Prix 2019 według nowej punktacji:

Lp. Zawodnik GP 2019 (pkt/miejsce) Nowa punktacja
1Leon Madsen130 / 2.[b]175[/b]
2Bartosz Zmarzlik132 / 1.[b]163[/b]
3Emil Sajfutdinow126 / 3.[b]142[/b]
4Fredrik Lindgren105 / 4.[b]122[/b]
5Martin Vaculik95 / 5.[b]107[/b]
6Maciej Janowski87 / 6.[b]104[/b]
7Jason Doyle84 / 7.[b]91[/b]
8Patryk Dudek79 / 8.[b]91[/b]
9Niels K. Iversen77 / 10.[b]89[/b]
10Matej Zagar78 / 9.[b]88[/b]
11Artiom Łaguta76 / 11.[b]76[/b]
12Janusz Kołodziej57 / 14.[b]68[/b]
13Antonio Lindbaeck63 / 12.[b]63[/b]
14Tai Woffinden60 / 13.[b]60[/b]
15Max Fricke36 / 16.[b]41[/b]
16Robert Lambert39 / 15.[b]39[/b]
17Mikkel Michelsen15 / 17.[b]15[/b]
18Bartosz Smektała10 / 18.[b]10[/b]
19Oliver Berntzon7 / 19.[b]7[/b]
20Adrian Miedziński6 / 20.[b]6[/b]
21Charles Wright5 / 21.[b]5[/b]
22-23.Vaclav Milik4 / 22-23.[b]4[/b]
22-23.Maksym Drabik4 / 22-23.[b]4[/b]
24-25.Matic Ivacic2 / 24-25.[b]2[/b]
24-25.Jacob Thorssell2 / 24-25.[b]2[/b]
26Martin Smolinski1 / 26.[b]1[/b]
27-28.Zdenek Holub0 / 27-28.[b]0[/b]
27-28.Kai Huckenbeck0 / 27-28.[b]0[/b]

Czytaj także:Maksymalny Leon Madsen dołączył do legendOficjalnie: poznaliśmy rezerwowych cyklu Grand Prix!

Źródło artykułu: