Zespół fabryczny Skody wraca

Po niezbyt udanych sezonach z modelami Octavia i Fabia w królewskiej klasie WRC fabryczny zespół Skody opuścił Mistrzostwa Świata dobrych kilka lat temu. Od tego czasu czeski producent nie udzielał się zbytnio w motorsporcie.

Jacek Mazur
Jacek Mazur
Tuż przed opuszczeniem Mistrzostw Świata zaproszono za kierownicę słynnego Szkota Colina McRae. Podczas startu w rodzimym Rajdzie Wielkiej Brytanii udało mu się zająć siódme miejsce. Alex Benque startujący również w fabrycznej ekipie z Mlada Boleslav zajął szóstą pozycję w Rajdzie Francji rozgrywanym na Korsyce, a trzeci kierowca Jan Kopecky zdobył jeden punkt za ósme miejsce w hiszpańskim Rajdzie Katalonii. W kończącym sezon Rajdzie Australii Colin Mcrae dokonywał cudów i do czasu awarii zajmował trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej, a jego partner Armin Schwarz zdołał wywieźć z Antypodów jeden punkt. Te wyniki nie były jednak wystarczające i czeski producent zadecydował ostatecznie o wycofaniu marki z udziału w Mistrzostwach Świata. W kolejnym sezonie jedynym rodzynkiem startującym w Fabii był wspomniany już Jan Kopecky, który w prywatnym zespole zdołał zająć piąte miejsce w Katalonii, siódme w Rajdzie Niemiec i ósme w szutrowym klasyku w Finlandii. W roku 2007 Kopecky punktował modyfikowaną przez własny zespół Fabią w pięciu rajdach i uplasował się ostatecznie na dwunastej pozycji wśród kierowców na koniec sezonu z dziesięcioma punktami. Kopecky w obecnym sezonie postanowił wystartować w cyklu IRC Peugeotem 207 S2000, jednak już w drugiej połowie sezonu postanowił wziąć udział w przygotowaniach najnowszego modelu Skody – Fabii S2000. Nowy długo zapowiadany model Fabii był skrupulatnie przygotowywany pod okiem wielu znakomitych kierowców w tym także dwukrotnego Mistrza Świata Carlosa Sainza czy znakomitego specjalistę od asfaltów Gillesa Panizzi. Jan Kopecky w ramach testów startował Fabią jako tzw. "zerówka" w Rajdach Barum i San Remo, gdzie można było się porównać do największych konkurentów w cyklu IRC – zespołów Kronos Racing (Peugeot 207 S2000) oraz Abartha (Fiat Grande Punto S2000). Z nieoficjalnych porównań czasów przejazdu wynikało, że Kopecky był często dużo szybszy niż kierowcy zwycięskich 207-mek zespołu Kronos Racing, także możemy być w przyszłym roku świadkami jeszcze ciekawszej rywalizacji. Ostatecznie nowy model Skody zostanie oficjalnie homologowany przez FIA 1-go stycznia 2009 roku, choć już w chwili obecnej cała dokumentacja jest gotowa. Fabryczny zespół Skody po trzech latach przerwy zadebiutuje w składzie Jan Kopecky - Juho Haninen w styczniowym Rajdzie Monte Carlo, który w tym roku będzie pierwszą rundą cyklu Intercontinental Rally Challenge, a nie Mistrzostw Świata. Skoda poza cyklem IRC zamierza wystawiać swoje załogi w niektórych rundach Mistrzostw Europy, a także w Mistrzostwach Regionalnych przy współpracy lokalnych importerów czeskiej marki oraz oferować swój model prywatnym zespołom.
Przygotowania Skody do startu w alpejskim Rajdzie Monte Carlo w styczniu


Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×