Fakty i liczby - mistrzowski sezon Valentino Rossiego

Zdjęcie okładkowe artykułu:
zdjęcie autora artykułu

Sesje kwalifikacyjne - pomimo mistrzostwa i ogromnej przewagi na koniec sezonu to właśnie w nich trochę brakowało Rossiemu do doskonałości. Ale dzięki temu mogliśmy oglądać widowiskową walkę (jak np. na Laguna Seca, Philip Island), gdy Włoch musiał przebijać się do przodu.

W tym artykule dowiesz się o:

Powrót na czoło: Rossi po raz pierwszy przejechał linię startu/mety na prowadzeniu w 2008 roku na piątym okrążeniu GP Kataru czyli w pierwszym wyścigu sezonu. To także pierwszy raz, kiedy Włoch prowadził w wyścigu na oponach Bridgestone (rok temu jeździł na Michelin). Pierwsze podium Rossiego na oponach Bridgestone miało miejsce w drugim wyścigu, pierwsza wygrana - w czwartym.

Słabe początki: Średnia pozycja Rossiego po zakończeniu 1. okrążenia to miejsce 5. Tylko raz Rossi prowadził po pierwszym okrążeniu - w USA na Laguna Seca! Najgorszy jego start miał miejsce w Assen, kiedy po incydencie na 1. okrążeniu spadł na ostatnie, 14. miejsce. Średnio "The Doctor" tracił jedną pozycję na pierwszym okrążeniu każdego wyścigu.

Największy awans: Największy powrót do walki miał miejsce na Philip Island, kiedy zakwalifikował się do wyścigu dopiero na 12. miejscu. Po pierwszym okrążeniu był już jednak ósmy, a metę minął na 2. pozycji!

Na czele: Rossi prowadził na 170 z 465 okrążeń w tym sezonie (37%). Ostatni raz Rossi wywalczył w wyścigu prowadzenie na okrążeniu 14 w Indianapolis.

Sucho - mokro: Z dziewięciu wygranych wyścigów, osiem odbyło się na suchej, a jeden na mokrej nawierzchni.

Prawo serii: Największa seria wygranych to pięć wyścigów - od Laguna Seca do Motegi. Najwięcej miejsc na podium z rzędu - dziewięć: od Sachsenringu do Walencji.

Kwalifikacje: Średnio Rossi kwalifikował się na 4. pozycji. Z pole position startował tylko dwa razy, najgorzej było na Philip Island, kiedy ruszał z 12. pola. W Walencji startował z 10. miejsca. Średnio czasy uzyskiwane w kwalifikacjach były gorsze o 0.659s od czasów dających pole position.

Wyścig: Średnia pozycja, na jakiej finiszował Włoch to miejsce 2, czyli o 2. lepiej niż pozycja w kwalifikacjach.

Coraz mocniej: Rossi zdobył 167 punktów w pierwszych dziewięciu GP, natomiast aż 206 w dziewięciu ostatnich.

Pierwsza i druga połowa:

Pierwszych dziewięć GP: 3 wygrane, 7x podium, 1 pole position, 2 najszybsze okrążenia

Drugich dziewięć GP: 6 wygrane, 9x podium, 1 pole position, 3 najszybsze okrążenia

Przewaga i strata: Gdy Rossi wygrywał, jego przewaga nad kolejnych motocyklistą wynosiła 6.020s. Gdy przegrywał ,do zwycięzcy tracił średnio 11.771s.

Najwięcej i najmniej: Największa przewaga w wygranym wyścigu to 15.004s nad Toni Eliasem w Brnie. Najmniej - 1.943 nad Casey’em Stonerem na Motegi.

Najszybsze okrążenie: Rossi tylko pięć razy w sezonie 2008 wywalczył najszybsze okrążenie. Średnio wykręcał drugi czas okrążenia w każdym wyścigu. Przeciętnie swoje najlepsze okrążenie przejeżdżał w 39.3% dystansu wyścigu. Najwcześniejsze najszybsze okrążenie Rossiego miało miejsce na Sepang (2 okrążenie) a najpóźniejsze - w Szanghaju (okrążenie 18).

Gazu na prostej!: Średnia pozycja Rossiego pod względem najwyższej szybkości to miejsce 6. Ani raz Rossi nie zanotował najwyższej szybkości w wyścigu. Najlepiej pod tym względem uplasował się na 3 miejscu (3 razy), najgorzej na 10 miejscu (Motegi).

Rywale stali się szybsi? Odnośnie powyższej statystyki - w pierwszej połowie sezonu Rossi był średnio na 5. miejscu pod względem prędkości maksymalnej. W drugiej połowie - na 7. miejscu. Sugerowałoby to, że motocykle rywali Włocha zyskiwały większą przewagę w trakcie trwania sezonu.

Yamaha kontra Yamaha: Rossi był najlepszym zawodnikiem na motocyklu Yamaha tylko w 8 runcach kwalifikacyjnych, ale w wyścigu był najlepszy aż 15 razy na 18 wyścigów. Partner zespołowy, Jorge Lorenzo był najlepszy w Katarze i na Estoril, Colin Edwards z zespołu Tech 3 Yamaha w Assen.

Bridgestone kontra Bridgestone: Rossi był najlepiej kwalifikującym się motocyklistą na oponach Bridgestone w 5 kwalifikacjach, natomiast w wyścigu był najlepszy 12 razy.

Punkty: Na koniec sezonu Włoch miał przewagę 93 punktów nad Stonerem, co równa się prawie czterem wygranym wyścigom. Dla porównania – w 2005 roku miał przewagę 147 punktów na Marco Melandrim, w 2004 roku 47 nad Sete Gibernau a w 2003 80 także nad Gibernau. 2002 rok zakończył przewagą 140 punktów nad Maxem Biaggim. Rok 2001 to natomiast 106 oczek przewagi nad Biaggim.

Sześciu na jednego: Wynik 373 punktów Rossiego był lepszy niż wynik sześciu najsłabiej punktujących zawodników sezonu: Sylvaina Guintoli (67), Alexa de Angelisa (63), Randy de Punieta (61), Johna Hopkinsa (57), Marco Melandriego (51) oraz Anthonego Westa (50).

Zdobywanie punktów: Rossi był jedynym motocyklistą, który wywalczył punkty w każdeym wyścigu Grand Prix. Andrea Dovizioso, Shinya Nakano oraz Sylvain Guintoli we wszystkich poza jednym.

Teatr jednego aktora? Jeśli na motocyklu Yamaha jedynym motocyklistą byłby Rossi, konstruktor ten także wywalczyłby tytuł! Miałby przewagę 52 punktów nad Ducati. Jeśli chodzi o zespoły, to Fiat Yamaha byłby drugi dzięki punktom samego tylko Rossiego (tylko 31 punktów straty do zespołu Repsol Honda).

Ten i poprzedni:

Rok 2008: 9 wygranych, 16x podium, 2 pole positions, 5 najszybszych okrążeń, 373 punkty, 1 miejsce na koniec

Rok 2007: 4 wygranych, 8x podium, 4 pole positions, 3 najszybsze okrążenia, 241 punkty, 3 miejsce na koniec

Źródło artykułu: