F1: tor w Indiach zamknięty z powodu długów. Trafi pod młotek

W latach 2011-2013 w kalendarzu F1 znajdowało się Grand Prix Indii. Tor Buddh International Circuit właśnie został zamknięty z powodu długów. Nieruchomość ma zostać zlicytowana, co najpewniej będzie równoznaczne z wyburzeniem obiektu.

Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
tor F1 w Indiach Materiały prasowe / Pirelli Media / Na zdjęciu: tor F1 w Indiach
Grand Prix Indii było nieudanym pomysłem Berniego Ecclestone'a, który chciał promować Formułę 1 w jednym z najludniejszych państw świata. Wyścig na torze Buddh International Circuit nie porywał jednak publiki, bo jego układ nie gwarantował zbyt dużych emocji. Ponadto Hindusi nie zakochali się w F1.

Dlatego odbyły się tylko trzy edycje wyścigu F1 o Grand Prix Indii i w każdej z nich triumfował Sebastian Vettel. Teraz, jak informuje "Hindustan Times", obiekt został zamknięty na dobre. Wszystko z powodu długów, jakie ma operator toru w mieście Greater Noida.

Właściciel terenu chce zlicytować nieruchomość i na niej zarobić. Może to być równoznaczne z wyburzeniem toru. Zwłaszcza że nic nie wskazuje na to, aby Formuła 1 miała wrócić do Indii.

ZOBACZ WIDEO F1. Czy Robert Kubica ma szansę na udział w wyścigu w sezonie 2020? Ekspert rozwiewa wątpliwości

Władze obiektu nie zgadzają się jednak z decyzją urzędników o zlicytowaniu nieruchomości i sprzętu, jaki się na niej znajduje. Dlatego zapowiedziały złożenie odwołania. Spółka Jaypee Infratech Limited liczy na uzyskanie pozytywnego wyroku sądowego i wierzy, że nadal będzie mogła zarządzać torem.

- To niespełnienie obietnic przez władze było przeszkodą w ukończeniu naszego projektu. Nasza spółka zrealizowała 90 proc. zadań, jakie jej wyznaczono - poinformował rzecznik prasowy operatora toru.

Jaypee Infratech wynajął ponad 1000 hektarów ziemi od spółki Yeida, na której wybudował tor wyścigowy i kilka innych obiektów, w tym m.in. stadion do krykieta. Firma od 2017 roku jest przedmiotem postępowania upadłościowego i od dawna zalega z opłatami za tor F1. Według "Hindustan Times", również inne inwestycje tej firmy są zagrożone i mają problemy finansowe.

- Zamknęliśmy większość bramek wejściowych na tor, bo deweloper nie uregulował opłat wynikających z umowy. Zamknięcie go było koniecznością, aby Grupa Jaypee nie wykorzystywała nieruchomości do celów komercyjnych - powiedział KK Singh, dyrektor generalny w spółce Yeida.

Zdaniem firmy Jaypee Infratech, wszelkie problemy wynikają z tego, że przedwcześnie zrezygnowano z organizacji Formuły 1 w Indiach. Spółka nie zdążyła bowiem odzyskać wszystkich środków zainwestowanych w budowę toru.

Czytaj także:
Renault zostaje w Formule 1. Nowe władze firmy są na "tak"
Pieniądze w DTM znacznie mniejsze niż w F1

Czy F1 powinna wrócić do Indii?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×