Zespoły sprawdziły deszczowe opony Pirelli w Barcelonie

Po raz pierwszy w tym roku zespoły Formuły 1 napotkały mokre warunki, podczas ostatniego dnia czterodniowych testów w Barcelonie.

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Poprzednie trzy dni były suche, dzięki czemu ekipy mogły sprawdzić pełną gamę opon P Zero. Wszystkie rodzaje zostały zmodyfikowane przed sezonem na torze, który jest każdemu doskonale znany. Jednak niespodziewanie chłodne warunki w piątek ograniczyły ilość użytecznych danych, które można było zebrać.

Ostatnia sesja testowa przed sezonem odbędzie się także w Barcelonie, w dniach od 28 lutego do 3 marca.

- Zespoły doświadczyły dość wysokiego poziomu degradacji w Barcelonie, a przyczyną były warunki atmosferyczne. Sytuacja w Barcelonie znacznie odbiegała od warunków, których możemy się spodziewać w trakcie sezonu. Mieliśmy do czynienia z niższą temperaturą powietrza i nawierzchni niż w przypadku wyścigu, a ostatniego dnia nawet padał deszcz. Przez to opony znalazły się poza oknem optymalnej pracy, a to zaowocowało problemami w postaci ziarnienia. Warunki szczególnie nie odpowiadały supermiękkiej mieszance - poza niskimi temperaturami przyczynił się do tego także układ toru oraz szorstkość nawierzchni. Na nietypowy poziom degradacji wpływ miał ponadto fakt, że zespoły wciąż dokonują dużych korekt w ustawieniach swoich nowych samochodów i testują pełną gamę naszych opon. W Melbourne opony powinny się już znaleźć w obrębie zakładanego przez nas okna pracy, co wyeliminuje niezwykły poziom degradacji, doświadczony przez niektóre zespoły - powiedział Paul Hembery.

FAKTY Z TESTÓW
  • Zespoły otrzymują po 100 kompletów opon rocznie na cele testowe. Po pierwszym kontakcie z gamą ogumienia na sezon 2013 podczas pierwszych testów w Jerez, ponownie skupiono się na poszerzaniu wiedzy o nowej charakterystyce ogumienia oraz współpracy opon z nowymi samochodami. W Barcelonie po raz pierwszy na torze znalazły się wszystkie nowe auta.
  • Temperatura otoczenia i nawierzchni była ogólnie niska: pomiędzy 10 i 15 stopni Celsjusza, czyli mniej niż podczas poprzedniej sesji w Jerez. Powodowało to ziarnienie ogumienia, do którego dochodzi w sytuacji uślizgu nierozgrzanej opony, gdy jej tarcie o nawierzchnię toru odrywa od bieżnika kuleczki lub wałeczki gumy.
  • Większość wstępnych prac nad nowymi samochodami została już wykonana w Jerez, zatem zespoły mogły się skupić na dłuższych przejazdach i symulacji wyścigu z różnym obciążeniem paliwem. W pierwszym wyścigu sezonu, w Australii, przewiduje się od dwóch do trzech pit stopów. Niektóre zespoły przy symulacji wyścigu w Barcelonie wykonywały cztery postoje i to pokazuje, że w bardziej typowych warunkach w Melbourne powyższe założenie powinno zostać spełnione.
WIĘCEJ FAKTÓW Z TESTÓW
  • Różnica w osiągach między mieszankami na suchy tor wynosiła około 0,5 sekundy na okrążenie, ale niespotykane warunki atmosferyczne w Barcelonie sprawiają, że ta ocena nie jest jednoznacznie wiążąca.
  • Najwięcej okrążeń w Jerez: Bottas (355), Alonso (283), Chilton (241).
  • W piątek zespoły po raz pierwszy sprawdziły przejściowe opony Cinturato "zielone" i deszczowe Cinturato "niebieskie". Ogumienie na mokry tor ma zmienioną konstrukcję tylnych opon, co ma poprawić trakcję i zredukować ryzyko wystąpienia nagłej nadsterowności.
  • Najlepszy czas testów uzyskał drugiego dnia Sergio Perez (1.21,848), z łatwością poprawiając najlepszy czas uzyskany w Barcelonie rok temu: 1.22,030.
  • Barcelona to bardzo techniczny tor, który sprawdza większość aspektów ogólnej formy samochodu. Na Circuit de Catalunya najbardziej obciążone są lewe opony.
TESTY W LICZBACH
  • Całkowita liczba kompletów przywieziona do Barcelony: 407, czyli 1628 opon
    • supermiękkich: 24 komplety
    • miękkich: 87 kompletów
    • pośrednich: 132 komplety
    • twardych: 97 kompletów
    • przejściowych: 40 kompletów
    • deszczowych: 27 kompletów
  • Całkowita liczba wykorzystanych kompletów: 30
    • supermiękkich: 5 kompletów
    • miękkich: 53 komplety
    • pośrednich: 127 kompletów
    • twardych: 84 komplety
    • przejściowych: 24 komplety
    • deszczowych: 10 kompletów
  • Najdłuższe przejazdy:
- 24 okrążenia na twardej mieszance - 36 okrążeń na pośredniej mieszance - 31 okrążeń na miękkiej mieszance - 16 okrążeń na supermiękkiej mieszance - 29 okrążeń na oponach przejściowych - 22 okrążenia na oponach deszczowyc
  • Najwyższa / najniższa temperatura powietrza: 20°C (2. dzień) / 7°C (4. dzień)
  • Najwyższa / najniższa temperatura nawierzchni: 26°C (2. dzień) / 6°C (4. dzień)
CZASY OKRĄŻEŃ: Dzień 1
  1. Nico Rosberg, Mercedes 1.22,616 pośrednie nowe
  2. Kimi Raikkonen, Lotus 1.22,623 pośrednie nowe
  3. Fernando Alonso, Ferrari 1.22,952 pośrednie nowe
Dzień 2
  1. Sergio Perez, McLaren 1.21,848 miękkie nowe
  2. Sebastian Vettel, Red Bull 1.22,197 miękkie nowe
  3. Kimi Raikkonen, Lotus 1.22,697 pośrednie nowe
Dzień 3
  1. Fernando Alonso, Ferrari 1.21,875 miękkie nowe
  2. Nico Hulkenberg, Sauber 1.22,160 miękkie nowe
  3. Romain Grosjean, Lotus 1.22,188 miękkie nowe
Dzień 4
  1. Lewis Hamilton, Mercedes 1.23,282 pośrednie nowe
  2. Jenson Button, McLaren 1.23,633 pośrednie nowe
  3. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso 1.24,071 miękkie nowe
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×