Rewolucja w F1? Zespoły nie mówią "nie"
Najprawdopodobniej czeka nas rewolucyjna zmiana w F1. Mniejsze zespoły wskazują, że coraz bardziej wyrównana rywalizacja w środku stawki powinna doprowadzić do zmiany systemu punktacji. Wszystko po to, aby połowa kierowców nie zostawała z niczym.
Wpływ na rewolucyjną zmianę w F1 ma m.in. sytuacja z obecnego sezonu. Red Bull Racing, Ferrari, McLaren, Mercedes i Aston Martin mają zdecydowaną przewagę nad resztą stawki. W efekcie pięć zespołów ma wręcz zerowe szanse na zdobycie jakichkolwiek punktów i musi liczyć np. na wypadki rywali. Na dodatek w ostatnich latach poprawiła się niezawodność F1, więcej kierowców dojeżdża do mety, więc wielu z nich pozostaje z niczym.
Gdyby wprowadzono nowy system punktacji, zmiany dotyczyłyby pozycji od ósmej do dwunastej. Nie wpłynęłyby zatem na czołówkę. Dlatego już teraz w padoku F1 słychać głosy, że giganci nie mówią "nie" tej propozycji. Nie przełożyłaby się bowiem na większą liczbę punktów zdobywanych przez Red Bulla, Ferrari czy Mercedesa, a to właśnie na podstawie dorobku punktowego obliczana jest wysokość wpisowego dla poszczególnych stajni w F1.
ZOBACZ WIDEO: Po tych słowach Dudka rozpętała się burza. "Jestem chwytliwym tematem"- Nie jestem przeciwko. Byłem wcześniej w Alfie Romeo i doskonale rozumiem frustrację, gdy zaliczasz świetny weekend, ale żaden z rywali nie odpada z wyścigu, więc zostaje ci co najwyżej jedenasta pozycja i zero punktów. W tej chwili finisz na jedenastym i dwudziestym miejscu oznacza to samo - powiedział Frederic Vasseur, szef Ferrari, cytowany przez motorsport.com.
- Formuła 1 jest teraz podzielona na dwie grupy. Zespoły od szóstego miejsca do dziesiątego toczą wyrównaną walkę, podobnie jak te walczące o pozycje jeden-pięć. Trzeba sprawdzić liczby, statystyki i zastanowić się, co zmieniłby nowy system punktacji. Jestem w tej sprawie neutralny - dodał Christian Horner, szef Red Bull Racing.
Oficjalnie pomysł zmiany punktacji poparły już Visa Cash App RB i Haas. - Czy jest jakaś wada? Obecnie trzy ekipy nie mają ani jednego punktu i nie uważam, aby to było dobre dla F1. Jeśli zaczniemy wynagradzać jedenaste czy dwunaste miejsce, to mniej będzie zespołów z zerowym dorobkiem. Będzie to lepsze rozwiązanie dla fanów i większa motywacja dla ekip - powiedział Ayao Komatsu, szef Haasa.
System punktacji w F1:Pozycja | Obecny system | Propozycja od 2025 roku. |
---|---|---|
1. | 25 | 25 |
2. | 18 | 18 |
3. | 15 | 15 |
4. | 12 | 12 |
5. | 10 | 10 |
6. | 8 | 8 |
7. | 6 | 6 |
8. | 4 | 5 |
9. | 2 | 4 |
10. | 1 | 3 |
11. | 0 | 2 |
12. | 0 | 1 |
najszybsze okrążenie | 1 (jeśli kierowca ukończy w TOP10) | 1 (jeśli kierowca ukończy w TOP12) |
Czytaj także:
- "To jakiś żart". Broni się po kompromitujących słowach
- Sędziowie byli bezlitośni. Są kolejne kary po wyścigu F1