Tadeusz Zdunek wyciąga Wybrzeże z bagna. "To kumulacja wieloletniej polityki"

W ostatnim czasie Tadeusz Zdunek zdołał zmniejszyć koszty administracyjne z 65 do 25 tysięcy złotych miesięcznie. Wprowadza on konsekwentnie program naprawczy mający uratować finanse klubu.

Michał Gałęzewski
Michał Gałęzewski
W Gdańsku nikt nie ukrywa, że klub ma problemy finansowe. Z nich wynikają różne problemy wokół klubu. - Wszystko rozbija się o finanse. Jak u nas sprzedajemy 3,5-4 tysiące biletów, a w Częstochowie 12 tysięcy, to łatwo jest policzyć, że oni w dwa mecze zarobią tyle, co my przez cały sezon. My przez cały rok zarobimy 600-700 tysięcy złotych dzięki meczowi z Unibaksem. Z drugiej strony miasto pomaga nam trochę bardziej. Myślę, że podpisaliśmy mądre kontrakty w porównaniu z innymi klubami. Nie mamy żadnych kontraktów ponad milionowych - wszystkie grubo poniżej, a wiem że w innych ośrodkach zdarzają się dwumilionowe umowy. Różnica jest bardzo duża, ale w tym roku patrzymy przede wszystkim na wydatki - przyznał Tadeusz Zdunek.
Chodzą już różne legendy o aktualnym zadłużeniu Renault Zdunek Wybrzeża. - Aby zredukować zadłużenie przeprowadziłem mocne zmiany kadrowe. Działam od dwóch tygodni. Po tym jak rozstaliśmy się z trzema osobami i renegocjowaliśmy umowy z pozostałymi pracownikami klubu, udało się obniżyć koszty działalności z 65 do 25 tysięcy złotych w skali miesiąca. 40 tysięcy złotych to w mojej ocenie znaczna różnica. W dalszym ciągu pilnujemy wydatków. Podliczamy wpływy do kasy i myślę o negocjowaniu kontraktów z zawodnikami. Nie chcę oferować wirtualnych pieniędzy, tylko spłacić zadłużenie i rozłożyć je na satysfakcjonujące wszystkich raty. Mamy potężne zobowiązania przede wszystkim wobec Artura Mroczki, który mimo wszystko jeździ i wielki szacunek dla niego. Wobec innych zawodników są mniejsze zobowiązania, a żużlowcy zagraniczni są rozliczeni praktycznie na zero - przekazał główny sponsor czerwono-biało-niebieskich. Jakie jest więc obecne zadłużenie klubu? - W ostatnim czasie wszystko liczymy, gdyż jest wiele zmiennych. Przeciąga się przetarg na promocję miasta poprzez sport, a obecnie mamy duże zaległości za stadion - to są powiązane sprawy. Naszym celem jest dojechanie do końca sezonu i jestem przekonany, że się to uda. Na dniach dowiemy się ile dokładnie otrzymamy pieniędzy z miasta. Sprawa przeciąga się nie z winy klubu - opisał sytuację Zdunek. Czy tak duże obcięcie kosztów oznacza, że wcześniej były one przesadnie wysokie? - Każdy pracuje w swoim stylu i ja preferuję, by ludzie pracowali intensywnie i przy tym byli mobilni. Spotykamy się na codziennych naradach, na których sekretarka spisuje punkty do wykonania, a kolejnego dnia sprawdzamy kto co wykonał. Zapewniam, że każdy pracownik klubu ma co robić. Przywykłem do takiego działania, bo od długiego czasu zarządzam sporym biznesem - zauważył.
Tadeusz Zdunek wprowadza plan naprawczy w Gdańsku Tadeusz Zdunek wprowadza plan naprawczy w Gdańsku
Obecna sytuacja klubu mimo wszystko jest bardzo trudna. - Powstała kumulacja wieloletniej polityki w klubie. Nie było koncepcji szukania wielu sponsorów. Naciskałem na to, ale budżet opierał się na mieście i na Grupie Lotos, oprócz których było kilkanaście firm dających niewielkie pieniądze. Teraz bardziej opieramy się na drobnych sponsorach i jest to dobry kierunek - ocenił prezes Stowarzyszenia GKŻ Wybrzeże. - Chcę podkreślić, że irytuje mnie stwierdzenie, że Wybrzeże nie dojedzie do końca sezonu. Rozmawiamy z różnymi sponsorami i szukamy różnych dróg na znalezienie kolejnych. Byłem już w Warszawie w firmie pośredniczącej w rozmowach ze sponsorami, która ma pomóc opracować plan działania. To dla mnie nowa sytuacja, bo wcześniej to zawsze do mnie przychodzili ludzie po pieniądze, a nie odwrotnie. Chcemy wyjść na zero, ale nie ma na to żadnych szans w tym roku. Planujemy podpisać kilkuletnie umowy na spłatę poszczególnych zadłużeń i iść w takim kierunku, jak Start Gniezno. Nie widzę możliwości wyjścia z problemu w przeciągu jednego sezonu. Końcówka ubiegłego sezonu nas zniszczyła, bo poszczególne zespoły oddawały mecze i padały w nich dziwne wyniki - przypomniał Tadeusz Zdunek. Mówi się, że jedyną szansą dla gdańskiego żużla jest pomoc Grupy Lotos. - Ja doskonale rozumiem przedstawicieli Grupy Lotos. Przez wiele lat wykładała ona duże pieniądze na żużel, a efekty były mierne. W 2012 roku przy wysokim budżecie drużyna spadła do I ligi i mogło to zdenerwować zarząd. Do mnie po ostatnim meczu zadzwonił mój przyjaciel i powiedział, że zniszczyłem swoje nazwisko. Ja jednak chcę ciężką pracą zapracować na to, by odzyskać zaufanie. Zawsze najpierw pracowałem, potem żądałem. Gdybyśmy mieli jeszcze dwóch sponsorów wspierających klub na moim poziomie, czyli kwotą rzędu kilkuset tysięcy złotych, to nie byłoby żadnego problemu. Podkreślam, że nie chodzi tu o wielkie miliony. Mimo problemów finansowych zależy nam na dobrej atmosferze wokół żużla. Chcemy, by więcej kibiców przychodziło na mecze. Zamierzamy rozdawać bilety domom dziecka, hospicjom. Chcemy zmienić postrzeganie żużla w Gdańsku. Liczę, że wszyscy eksperci, którzy mieli okazję się wykazać, a wcześniej prowadzili klub z niewielkimi sukcesami nie będą nam przeszkadzać w pracy. Obawiam się, że jak zostanę zniechęcony do żużla, to w obecnej sytuacji mogłoby go w Gdańsku nie być - uważa Tadeusz Zdunek.

W takiej sytuacji ciężko mówić o potencjalnych wzmocnieniach. - Są wolni zawodnicy ale myślę, że przede wszystkim trzeba wydobyć rezerwy z obecnej kadry. Jej potencjał jest wyższy, niż 30 punktów w meczu. Jak każdy pojedzie na swoim poziomie, to zarząd i kibice nie będą musieli się wstydzić - uważa Piotr Szymko. - Prowadzimy rozmowy w celu uzupełnienia składu, ale na razie jest to pełna tajemnica. Jak się dogadamy, to to ogłosimy, a jak nie to pozostanie to tajemnicą. Mogę tylko powiedzieć, że zawodnicy o których myślimy mają kontrakty z klubami z najwyższej klasy rozgrywkowej - dodał Zdunek.

Jesteśmy na Facebooku. Dołącz do nas!

W obecnej sytuacji gdańscy działacze powinni myśleć o wzmocnieniach?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×