Zobacz wersję beta nowego serwisu www.SportoweFakty.pl
Stefan Smołka: Tłumiki wolnej woli
autor: Stefan Smołka, 2010-03-14, 10:12, źródło: inf. własna
skomentuj   komentarze (89)   drukuj artykuł        
Widać za dobrze się ostatnimi czasy działo w polskim speedwayu. Trzeba więc było coś wymyślić, żeby popsuć tę dobrą, nieźle rozkręcającą się zabawę. Włożono kij w szprychy żużlowcom.
Zasłaniając się starą śpiewką o ekologii, tudzież walką ze szkodliwym dla zdrowia hałasem, na nutę UE, wymyślono, a co gorsza wprost narzucono, stosowanie nowych tłumików w motocyklach żużlowych, z rygorem natychmiastowej wykonalności. Polski Związek Motorowy, od lat najbardziej gorliwy i bezkrytyczny odbiorca nieświeżych produktów chorej wyobraźni dżentelmenów ze światowej federacji FIM, nowe tłumiki zalecił stosować w polskich ligach od sezonu 2010, nie pytając nikogo o zdanie, ani polskich działaczy klubowych, mechaników, samych żużlowców, ani wreszcie tych, dla których rzekomo cały ten cyrk się kręci - kibiców.

Pierwsze próby na torze dały negatywne wyniki. Protestują zawodnicy, narażeni na dodatkowe koszty, defekty sprzętu, a nawet liczniejsze kontuzje. Złorzeczą kibice. Tylko "Piotr Opoka" - PZM pozostaje niewzruszony, a jego zbrojne ramię - Główna Komisja Sportu Żużlowego nie staje niestety po stronie środowiska, z którego żyje i które reprezentuje. Dodajmy - co wcale nie takie częste, a bardzo chwalebne - środowiska tym razem wyjątkowo zgodnego w ocenie nowego pomysłu. Rodzi się pytanie: kto tu jest podmiotem, a kto jedynie dopełnieniem?...

Jesteśmy jako państwo członkiem Unii Europejskiej, mamy z tego określone korzyści, ponosimy też, o czym mówi się rzadziej, niemałe koszty. To normalne, bo w każdej społeczności musi obowiązywać czytelna karta praw i obowiązków. Ale czy naprawdę musimy przyjmować za dobrą monetę wszystkie nawet najbardziej bzdurne postanowienia parlamentu europejskiego oraz, mniej lub bardziej wysokich, bądź też mniej lub bardziej karłowatych komisarzy? Myślę, że nie! Mamy w Brukseli swoich przedstawicieli, posłów PE różnych opcji; dlaczego milczą, gdy gwałcone są nasze niezbywalne prawa, przywiązanie do naszych odwiecznych tradycji?

Jednym z atrybutów wyścigów motocyklowych jest niepowtarzalny, o dużej mocy dźwięk. Speedway w Polsce osiągnął szczyty swej popularności, jest prawdziwym magnesem przyciągającym na piękniejące stadiony dziesiątki tysięcy kibiców. Mamy prawo być z tego dumni - świat został daleko z tyłu, gdy chodzi o odbiór wyścigów zwanych żużlowymi. Nikt nie rusza o wiele głośniejszej Formuły 1, nikomu do głowy nie przychodzi zakaz dudniących koncertów na rynkach i centralnych placach miast, gdzie bębenki w uszach dosłownie pękają, nikt nie zabrania jazdy ulicami specjalnych samochodów z silnym nagłośnieniem, za pomocą którego oferuje się kolejny "atrakcyjny" kredyt konsumpcyjny, nawet bez zgody współmałżonka. To wolno, na to UE daje w Polsce przyzwolenie, bo tam przelewają się większe pieniądze i silniejszy głos mają możni tego świata. A speedway jest jakiś taki inny - coraz bardziej pozytywnie kojarzony wyłącznie z Polską. To nie może tak dłużej trwać, bo jeszcze się ta "zaraza" rozprzestrzeni..., a tak cicho już było: dogorywające resztki żużlowych zgliszcz na zapomnianych przez Boga wioskach poprawnie ucywilizowanego Zachodu.

Nie tylko w Polsce ryk żużlowych maszyn dla fanów speedwaya jest nieodłącznym elementem widowiska. Jest niczym porywający koncert rockowy, dla wielu - najpiękniejsza pod słońcem muzyka. Tłumiąc ten specyficzny - krótkotrwały grzmot, zabija się ducha tego sportu. To prawie tak, jak zmusić do oglądania opery przy wyłączonym nagłośnieniu. Temat wydawał się od dawna zamknięty. Stadionów żużlowych nie buduje się w centrach miast, a raczej na ich obrzeżach, na ogół za przyzwoleniem większości mieszkańców, którzy automatycznie stają się kibicami. Do dziś niepowtarzalny głośny dźwięk ścigających się motocykli na stadionie działa na wielu fanów jak syrena wzywająca strażaków do akcji.

Paradoksalnie, te nieszczęsne narzucone nam tłumiki w motocyklach żużlowych, mogą okazać się błogosławieństwem. Są bowiem niebywałą szansą na zintegrowanie się środowiska. Zjednoczeni w jasno wyznaczonym celu: prezesi, żużlowcy i sympatycy ze sponsorami oraz media - wszyscy razem możemy pokazać, że potrafimy skutecznie zawalczyć o swoje. Warunek jest jeden: wszyscy razem, bez wyjątków! Bez podziału na ligi ekstra i pierwsze, drugie i gorsze.

A zatem tłumiki zamieniające motory żużlowe na obmierzłe kosiarki spalinowe są dla środowiska żużlowego w Polsce szansą, ale tylko wtedy, gdy je zgodnie, raz na zawsze wszyscy razem, odrzucimy... na złom. Niezależnie od konsekwencji tego kroku, jako jawnego aktu nieposłuszeństwa wobec naprędce ustanowionego - bez testów praktycznych, bez szerszych konsultacji, opinii ekspertów - nakazu. Jest to bowiem przepis, poza wszystkim, jawnie zagrażający zdrowiu i życiu uprawiających dyscyplinę zawodników. Gra idzie także o bezpieczeństwo i higienę pracy - niezbywalne prawa każdego człowieka i obywatela, wykonującego swoje obowiązki zawodowe, wynikające z umowy bądź kontraktu.

Gremia nadrzędne - Główna Komisja i Polski Związek - miałyby wówczas dwa wyjścia. Primo: przyjąć solidarny punkt widzenia środowiska i walczyć w jego imieniu na europejskich politycznych salonach o normalność. Secundo: pozostać przy swoim, pozawieszać jednych, innych pokarać, a potem już tylko... zaśpiewać cienko sobie a muzom i... wynieść sztandar. Ku chwale ojczyzny!

A żużel?... Bez obaw, zostanie, jak to przewidział prawie 150 lat temu pewien polski Poeta:

Gorejąc nie wiesz, czy stawasz się wolny,
Czy to, co twoje, ma być zatracone?
Czy popiół tylko zostanie i zamęt,
Co idzie w przepaść z burzą? - czy zostanie
Na dnie popiołu gwiaździsty dyjament,
Wiekuistego zwycięstwa zaranie!...

(Cyprian Kamil Norwid z dramatu "Za kulisami")

Stefan Smołka
skomentuj   komentarze (89)   drukuj artykuł        
wasze komentarze (89)

gerwaz

2010-03-16 23:50:57

Akceptacja środowiska kolejnych bzdurnych przepisów pokaże tylko jego słabość i zależność od biurokratów. To najsilniejsza liga świata powinna decydować o tym jak ma zmieniać (jeśli wogóle)się żużel i co decyduje o jego istocie. Jeżeli dojdzie do wprowadzenia tych tłumików bez jasnej zgody polskiego środowiska żużlowego i tym bardziej kibiców staniemy się potentatem którego byle łajza może walić w d.... .Wobec takiej perspektywy należy się przeciwstawić zdecydowanie !!!!


stefanrusso

2010-03-15 21:52:57

w jednosci siła ale nieraz to za mało i teraz chyba tak bedzie.ja osobiscie akceptuje nowe i stare,,rury,,chć przy nowych wiecej roboty jest.mysłe sobie kto wygra tą wojenke?


matinio tGKM

2010-03-15 20:59:59

to kiedy fani czarnego sportu zbierają się po budynkiem PZMotu?? jakiś strajk trzeba zrobić czy coś ;)


patriota

2010-03-15 10:27:51

za przeproszeniem w w dupie im sie po przewracalo niech sie zastanawia co oni wyprawiaja ludzkie pojecie to przechodzi frekfencja przez te tlumniki spadnie o blisko 50% ale ich to nie obchodzi to sa ludzie bez rozumu


n

2010-03-15 02:07:12

w Hiszpani nie bedzie korridy bez krwi i w Polsce nie bedzie zuzla z komarkowymi tlumikami!


piknik z motoareny

2010-03-14 22:37:55

Przykre z dwóch powodów. Primo: zabija żużel - o tym już wszyscy mówicie i macie racje (ukłony dla autora artykułu). Secundo: wypacza pojęcie 'ekologii' / 'ochrony środowiska', sprawia, że dla wielu terminy te zaczynają się kompromitować, bo coraz bardziej przynależą do chorego słownika EU-biurokratów, te poważne (tak uważam) zagadnienia zaczynają być sprawą 'ich' a nie naszą wspólną. Dawajcie znać, jeśli gdzieś pojawią się jakieś petycje do podpisania w tej sprawie, macie mój podpis.


zolnierzyk

2010-03-14 22:29:07

Fajnie napisane. Co ciekawe nie zauwazylem zadnego krytycznego komentarza na ten artykul. Moze wreszcie ktos kompetentny zbierze to towarzystwo "moznych" i do dziela. Pan Smolka dal sygnal teraz potrzebni sa nam generalowie bo wojska mamy pod dostatkiem.


chrisbi

2010-03-14 22:07:56

Ludzie nie dajmy sie zwariować ! I walczmy o swoje .Dlaczego nam te grnatowo-marynarkowe leśne ludki narzucająswoją swoją wolę i na siłe chca nas uszczęśliwiać ! I zabraniać czegoś , na co kibic żużla idzie na stdion ! A po co idzie ? Ano po to , żeby posłuchać tego przepięknego warkotu motocykli żużlowych i oglądnąć mecz .Ten warkot - to jest esencja tego sportu!Żużel jest rozgrywany na wolnym powietrzu , hałas nie jest niczym ograniczony (jak hala ścianami i dachem )gdzie o wiele większy jest hałas pod względem liczby decybeli !Dlaczego na przykład nikt nie zadba o młode pokolenie tego kraju i niezabroni noszenia noszenia w uszach tych słuchawek od telefonów komórkowych i MP-3 ! Przecież oni sami z własnej woli niszczą sobie słuch !O tym nawet media trąbią , że od tego młodzież głuchnie!Niestety , to my jesteśmy narażeni ( tzw. wolni słuchacze )podczas jazdy środkami komunikacji miejskiej na słuchanie wydobywających się z ich nośników muzyki dżwięków typu : łubu dubu bum bum bum ! Dlatego nie dajm sobie narzucic czyjejś sowicie opłaconej woli ! Zbojkotujmy te pierwsze kolejki , może " możni " tego sportu przejżą na oczy . Jak to może być możliwe , aby grupka nazywających się działaczami nazucała lekko licząc połowie populacji ludzkiej w Polsce swoje racje . to nie są działacze - to są grabarze !


w.w.

2010-03-14 21:49:25

Jak zwykle ktos musial posmarowac zeby miec korzysci, tlumik 5000 € za sztuke i oto glownie chodzi a dodatkowe straty w postaci defektow nie wkalkulowano za tym kryje sie lapowkarstwo, kto wyzej siedzi ten ma dluzsze rece.


POLONIA BYDGOSZCZ MISTRZ

2010-03-14 21:33:16

BEZ TEGO DŹWIĘKU TO NIE BĘDZIE TO SAMO *POZDRO DLA ŻUŻLOWCÓW I KIBICÓW*


--./../--.

2010-03-14 21:10:31

Cytuję część rzeczowego - w temacie - artykułu:"...jawnie zagrażający zdrowiu i życiu uprawiających dyscyplinę zawodników. Gra idzie także o bezpieczeństwo i higienę pracy - niezbywalne prawa każdego człowieka i obywatela..." - tu dodam od siebie, że dotyczy to też olbrzymiej rzeszy kibiców - uczestników masowych imprez (takimi są zawody żużlowe) - będących narażonymi na bezpośredni kontakt z ewentualnie oderwaną wybuchem (następstwa i rozmiar nieznane), częścią tłumika, co zagraża również ich żdrowiu, a kto wie, czy nie życiu. Firmy ochroniarskie dla zapewnienia bezpieczeństwa zawodników zabraniają wnoszenie na trybuny nawet butelki z napojem chłodzącym, co jest skruplatnie kontrolowane przy wejściu na stadiony żużlowe...a tu, od środka tychże, czyha - narzucone przepisem prawa - niebezpieczeństwo, na które narażeni są również kibice (liczebny zasięg nieobliczalny). To kwestia godna zainteresowania się problemem instytucji powołanych do tego celu - i tam - uważam - należałoby kierować sygnały o przewidywanych zagrożeniach - co byłoby w całkowitej zgodzie z mądrością zawartą w powiedzeniu: "jakbym wiedział, że się przewrócę, to bym się położył".


do jur z 19:02

2010-03-14 19:50:43

mam pomysł !!! Wejść na stronę POLSKI ZWIĄZEK MOTOROWY ZARZĄD GŁÓWNY ul.Kazimierzowska 66 PL02-518 Warszawa dzwonić; 22-8499361 wybr.dział Sport żużlowy ; fax:22-8481551 -pisać i wysyłać ; pisać E-mail - dotrze apel do Warszawy, może dotrze do WŁADZ !?


Wiechu

2010-03-14 19:41:22

Jak PZM ma zniszczyć żużel jak w polsce tylko na żużlu istnieje...


antonio

2010-03-14 19:33:31

Od zawsze kocham muzykę. Śpiewam, dla przyjemności w dwóch zespołach (chórach). Chyba nie ogłuchłem, przez to, że od ponad 40 lat jestem kibicem Żużla, bo nadal mam dobre miejsce w zespole. Nie zgadzam się, by jakaś "europejska trąba" próbowała zwalić mury naszej twierdzy, to nie Jerycho. DURNI KOMISARZE od krzywych ogórków idźcie się leczyć - obok stadionu RKM-u jest właściwy dla was szpital.


jur

2010-03-14 19:02:23

Potrzebna jest strona gdzie będzie można zbierać wszystkie głosy kibiców. EWspólny głos będzie więcej znaczył niż nasze zrzędzenia przy każdym artykule na ten temat. Podejrzewam, ze SF nam nie pomogą, czy ktoś ma jakiś pomysł albo możliwość, szybkiego zorganizowania czegoś takiego?


Darxon

2010-03-14 19:01:19

ALBO NOWE TŁUMIKI ALBO MY!!!


MAREK

2010-03-14 18:33:55

Mamy w europarlamencie w Brukseli wielkiego europarlamentarzystę - wszechwiedzącego biegacza, byłego działacza z Wrocławia RYSZARDA CZARNECKIEGO !! Co On na to ?? W temacie tłumików głośno i wyrażnie wypowiadają się wszyscy żużlowcy , którzy są PODMIOTEM w sprawie , a PRZEDMIOTEM sa krzesła do których przyspawali się PZM - ot z prezesem Witkowskim i GKSŻ z prezesem Szymańskim, którzy żyją z żużla, ale nie dla żużla!!!!! Panowie granatowo-marynarkowi ruszcie głowami , bo za chwilę WASZE d... nie będą miały na czym przysiąść! RYK ŻUŻLOWYCH MOTORÓW , KURZ I ZAPACH METANOLU są nieodłącznym elementem żużlowych zawodów !!! MY KIBICE , WŁAŚNIE ZA TO PŁACIMY IDĄC NA ZAWODY ! My KIBICE możemy dzwonić do Warszawy do PZM i GKSŻ !


FZ

2010-03-14 17:53:56

W gazecie ukazał się artykuł, że dźwięk dobiegający z tłumika ma siłę 120 decybeli i jest poważnym ryzykiem dla słuchu kibiców, OK! Pytanie czy zanotowano jakikolwiek przypadek utracenia słuchu przez kibica oglądającego zawody? Nie znalazłem nic na ten temat w internecie! - Nowe tłumiki to chyba najgorsza bzdura jaka kiedykolwiek do tchnęła Speedway!


Do tuniec...

2010-03-14 17:48:05

Święte słowa tuniec! Nie dajmy się zwariować. Razem możemy więcej niż myślimy.


tuniec

2010-03-14 17:22:47

Zbyt dużo kuriozalnych pomysłów przełknęliśmy, które nam podsuwa Unia Europejska. Czas powiedzieć stanowcze 'nie'. Musimy uratować perełkę jaką jest żużel i wszelkie przymioty jakie posiada, które nadają mu piękno i niepowtarzalność. Czara goryczy przelała się. Razem, razem, razem! możemy osiągnąć nas cel. Nie zapominajmy o idei społeczeństwa obywatelskiego jako uprawnieniu przysługującym w demokratycznym państwie prawa, które pozwoli nam zachować czarny sport w stanie pierwotnym i nienaruszonym. Wspaniałość rzeczy objawia się poprzez jej niezmienność i naturalność. Nie pozwólmy, żeby niekompetentne osoby - żółtodzioby dokonały takich zmian.


Michu

2010-03-14 17:17:00

Brawo Panie Smołka!! Niech zawodnicy mają gdzieś te nowe zasady i jadą po staremu. Niech PZM anuluje całe kolejki, niech to nie będą DMP, a nieoficjalne DMP, oby tylko na starych tłumikach. Niech nikt nie zabija tej dyscypliny! Jest tylko jedna smutna konstatacja tej sytuacji. Potrzebowaliśmy wybuchających silników, aby zacząć te pospolite ruszenie. Ale jak pisze Pan Smołka jest to też szansa, szansa na stworzenie nowej, niezależnej federacji, dbającej o faktyczne dobro tego sportu. Myślę, że przychodzi też czas rozprawienia się z zalewem zawodników zagranicznych. Wtedy PZM też się tłumaczył UE. Co nam to dało: Polska liga nadal szkoli IMŚJ, tylko, że teraz są oni z zagranicy. PARANOJA.


TM-sky

2010-03-14 17:16:10

Nie wiedziałem, że o żużlu można z taką poezją. I nie autora Bema pamięci CK Norwida mam na myśli. Na żużel chodzę nie tak od dawna, ale hałas mi nie przeszkadza. Mówimy o zbiorowym proteście i jakieś petycji. Ten felieton, myślę, jest dobrym adresem od którego niech płyną nasze sprzeciwy.


Grzesiu L

2010-03-14 17:05:01

Jak teraz ulegniemy - za rok nakażą skręcać w prawo! To jakiś obłęd. Zabronić hałasu, motory na biopaliwo i skręcamy w prawo. Oto speedway w 2013 roku. Po co nam PZM ? Olać dziadów tak jak powinniśmy dawno olać cały PZPN. Po euro 2012 nie wyobrażam sobie już PZPNu - co nam wtedy Pan Platini zrobi? Wykluczy nas z pucharów do których nigdy nie awansujemy, bo młodzieży nie ma gdzie szkolić? Po Pan Lato z kolegami premie sobie wypłacają?!! Mieszkam w mieście wojewódzkim, a w obrębie 15 km nie mam gdzie z dzieckiem pograć w piłke, oprócz dziurawego 20-to letniego boiska szkolnego. To samo będzie z żużlem, w 2014 roku Miszkolc zostanie mistrzem Polski po trudnej walce z Opolem (szacunek dla tych klubów).


Giguś

2010-03-14 17:01:19

dokładnie popieram tą akcję i wszyscy kibice z Polskiej ligi powinni się teraz zjednoczyć.Jesteśmy jedną żużlową rodziną więc: ALBO NOWE TŁUMIKI ALBO MY!!!


trzeźwy

2010-03-14 16:57:53

Smołka nieźle pojechał po bandzie. Ale protest nie do zrobienia. Coś czuję, że to "środowicho" się nie wychyli i Witkowskie kacyki będą górą. Unia E... to dla nich alibi. Teraz dopiero żyją!


kkk

2010-03-14 16:30:51

Najprostszą sprawą jest po prostu jak zawodnicy i prezesi dogadają się ze sobą i wszyscy zawodnicy wyjadą do meczu na starych tłumikach w ramach protestu. Jestem ciekaw co wtedy zrobi PZM i czy dalej bedzie sie osmieszał. Niestety cierpią na tym zawodnicy i my - kibice! Ja mowie stanowczo nie!!!


eedd

2010-03-14 16:28:34

nie dajmy się!


joccker

2010-03-14 16:15:32

Nie dla nowych tłumników!!! Dołącze z miłą chęcią do protestu i podpisze się pod nim obioma rękami!!!


Crusader

2010-03-14 16:02:35

Zabrałbym na koncert Rammstein tych wszystkich leśnych dziadków, żeby sobie zdefiniowali pojęcie słowa głośno. Przy okazji na koncercie R+ w Łodzi w piątek było ZAJEBIŚCIE :-D


Rezik

2010-03-14 15:54:58

Jestem pod wrażeniem. Autor trafił w sedno problemu i ja się w pełni z nim identyfikuję oraz całkowicie popieram. Brawo!


pawel tarnów

2010-03-14 15:49:28

proponuje ogolnopolski bojkot rozgrywek przez kibiców i transaprenty typu albo MY albo nowe tłumiki. widze ze zaczyna sie tu robic sytuacja jak z pzpn.tak jak pisali poprzednicy jeszcze hamulce i zakaz wymijania.i oczywiscie GKSŻ podpiera sie UE.tylko dlaczego w polsc eodrazu to przyjeto a gdzie indziej nie.ktosna tym zarobi???tak dalej to zniszczą nasz zuzel!trzeba dac wyraz sprzeciwu wlasnie bojkotem wszystkich ktorym na sercu lezy dobro polkiego zuzla.


mdr

2010-03-14 15:41:21

Bardzo dobry arktykuł cyt"Rodzi się pytanie: kto tu jest podmiotem, a kto jedynie dopełnieniem?... to jest najlepsze że wszyscy jesteśmy dla jednego oszołoma z PZM Witk...go ,hmmmm dlaczego tak trzyma sie tych tłumników ,ano pewnie dlatego że czesto jeździ na różne sympozja a to do turcji ,a to do egiptu z ramienia Fim itd itp WIĘC PORPOZYCJA OBALIĆ Tę KLIKĘ Z TYM WIT...KIM NA CZELE ,A ZAWODNICY POWINNI ZASTRAJKOWAĆ I TYLE.


leshqo

2010-03-14 15:29:36

Fantastyczny artykuł


malin1976

2010-03-14 15:23:51

Czas olać PZM i stworzyć razem z Angolami i Szwedami nowy związek sportowy . Koniec z dojeniem kasy prezia i jego kumpli .


MłodyLeszno

2010-03-14 15:17:03

Jestem za tym żeby nikt nie stosowal nowych tlumikow a Ekstraliga odciela sie od PZM!!!PZM przyjdzie jeszcze na kolanach...mamy lige tak slina jak Amerykanie i Kanadajczycy NHL...i nie bedzie nam jakis warszawiak mowil co mamy robic stolica zuzla jest Leszno dla innych Torun Zielona Gora czy inne miasto ale nie Warszawa!!!Super napisane mozna sie wzruszyc pozdro Natomiast co do dyrektyw Unijnych to mamy tyle do powiedzenia ze "czesci od rowera z Brukseli" nie beda nam mowlil co mamy robic Przy okazji ciekawe ile decybeli jest na F1 gdzie dzielny nasz Robert zaszalal na 11 pozycji...


spartann

2010-03-14 15:09:08

tlumiki sa zdecydowanie zbyt glosne i czas skonczyc z bzdurnym rykiem przypominajacym pijny odpust w mietkowie. chcielismy byc w UE wiec nie placzmy, w innych sportach tez porobili ograniczenia. sa stadiony w polsce polozone w lasach gdzie nie moga w spokoju zyc wiewiorki i te wlsnie stadiony dodatkowo nalezy zamknac np. w zielonej gorze. dajmy zyc zwierzetom lesnym i udowodnijmy ze jestesmy ludzmi.


vito

2010-03-14 14:58:18

Może PZMot chce zniszczyć zuzel...


ernest

2010-03-14 14:43:38

może czas opuścić to chore środowisko..,jeśli ONI(PZM) ma gdzieś UWAGI ogółu tejże dyscypliny to ciekawe z czego będzie żył jak zacznie masowo odpływać zainteresowanie tak mizernym produktem..,i jak by tego było mało w dniu wyścigu F1 jest wielce zastanawiające co zrobi Unia z tym hałasem na Europejskich torach...??? co lepsi i gorsi...???


Bydzia

2010-03-14 14:40:46

Żądamy wycofania tego sztynksu(tłumików),precz z tym badziewiem z żużla,trzeba jakoś zaprotestować,niech dziennikarze coś wymyślą


ploreteuro

2010-03-14 14:23:45

Jest jeszcze jeden problem. Na ile zdadzą się protesty środowiska, działaczy, zawodników, kibiców, sponsorów, jeśli już została kasa z rączki do rączki wpłacona i dawno wydana? Ktoś już pewnie się rozbija mesiem za xxx tyś euro, córka czy synek (co mylą speedway ze `ścigaczami`) owego "dobroczyńcy" nie gorszej klasy autem, dom w południowej Hiszpanii w budowie, inwestycje poczynione... i co da ten protest? Ktoś to odda? Ktoś się przyzna? Będzie JEDEN WIELKI CYRK, a winny i tak się nie odnajdzie:/ Ew. znajdzie się ofiarny koziołek, a na BARANÓW i tak wyjdziemy MY - KIBICE... i to jest smutne:/ Cały ten cyrk pod sztandarem PZMłotów, FIM`ów i UE to jakaś paranoja:/ PNPN = PZM. A my sobie możemy pogdybać o protestach:/


reks

2010-03-14 14:12:55

Tłumiki to jedno. A fakt,że tylko bogaci gdzies pojeżdzili sobie bo zima w Polsce to drugie. Jak można zaczynać sezon skoro 95% zawodników nie wyjechało na tor lub zrobiło to symbolicznie. Co ciekawe zima znowu wróciła. Niech Warszawa się bawi sama. Wywalić to towarzystwo.


masakra

2010-03-14 14:12:23

Popieram - oby wiecej w tej sprawie sie dziło Dobry artykół - PROPONUJE jednaj jeszce ostrzej z iminia i nazwiska i krótko za tyłki sie zabrac


m z Gniezna

2010-03-14 13:47:29

jestem jak najbardziej przeciw nowym tłumikom. Tylko nie rozumiem tych waszych propozycji, żeby nie przychodzic w geście protestu na stadiony. Przecież to uderzy tylko i wyłącznie w nasze kluby - te którym kibicujemy. PZM-ot ma w d....czy ileś tam klubów upadnie, czy też nie, GKSZ jest za głupia, żeby temu przeciwdziałać, dla nich byloby najlepiej gdyby bylo 5 klubow, a wyniki wszystkich spotkań mogliby ustalić przy zielonym stoliku. Pozostaje protest zawodników a my - kibice - mamy ich w tym wspierać. Jeśli pojadą bez formalnej zgody naszych wspaniałych skostnialych organizacji, ktore naprawde z niezrozumiałych powodów chcą rządzić żużlem, mimo, ze totalnie nie mają o nim pojęcia - to trudno. Mocno wątpię, żeby przy pełnych stadionach wycofywali sie sponsorzy, bo zawody nie są pod egidą FIM, GKSZ, PZMOT czy innego gówna. I dopiero wtedy sie zrobi fajnie jak się okaże ze te wszystkie łosie co się zabrały za rządzenie nic nie mogą...może wtedy zorganizują protest. tyle ze powinni sobie jak najszybciej uświadomić, że oni nie mają właściwie zadnej siły przebicia w takiej sytuacji. Nie sądzę aby ich protest wzuszył kogokolwiek nawet przy strajku głodowym, za dużo nam krwi napsuli ;-) a Sajfutdinov? Może sobie jeździć na nowych tłumikach, jesli chce, nie wydaje mi się aby trzeba mu tego zabraniać...podobno motocykle są wtedy wolniejsze...to przynajmniej bedzie bezpieczniej, jak nikogo nie dogoni.


Unista02

2010-03-14 13:42:18

puste stadiony na sparingach tylko trasparenty odajcie nam dzwiek silnika niezabijajcie muzyki


luki

2010-03-14 13:35:12

Jestem za strajkiem pod siedzibą pzmotu!!!!!! Trzeba także zrobić petycje w każdym żużlowym mieście i wysłać!!!!!!!! Wszyscy razem możemy wiele zrobić Zawodnicy Kibice Działacze Solidarni!!!!!!!!!!!!!


luki

2010-03-14 13:21:17

Genialny Artukuł:)!!!!


jarko

2010-03-14 13:20:22

Super artylulik, jestem pod wrażeniem. Szkoda tylko, że GŁUCHY JAK PIEŃ jest PZMOT z jego prezesem na czele. GP na starych tłumikach a liga na nowych? Smiesznie jak w kabarecie. Miejmy tylko nadzieję, że rozsądek zwycięży.A tak na marginesie jak taki urzędas może decydować kiedy ja mam "oddychac" a kiedy nie? A nasz PZMOT jak widać tak samo jak PZPN w naszej piłce mogą sobie tylko rękę podać. POZDRO DLA WSZYSTKICH, POZDRO DLA FANÓW APATORA


dazns

2010-03-14 13:19:57

Jestem jak najbardziej za przeprowadzeniem przez Nas kibiców protestu!!!!


Top One

2010-03-14 13:18:44

Może ktoś ogarnięty w pisaniu oficjalnych pism. Napisał by wzór listu , który został by wysłany przez wielu kibiców na adresy mailowe PZM i SE. Do tego obeznany ktoś w angielskim przetłumaczyłby go i wówczas drodzy rodacy,kibice wysyłamy go do FIM-u, wystarczy podpisać się pod tym tekstem imieniem i nazwiskiem. Co wy na to.


Don Poznan

2010-03-14 13:13:36

Zuzlowa Polsko!!! Juz czas zeby sie obudzic i przestac dawac kilku tetrykom psuc nam swieta zabawe! Na taczki tych pacholkow FIM'u i zarejstrowac sie w nowy zwiazek.


KORZEŃ

2010-03-14 12:56:00

EURO-KOMUNA. Precz z porąbanymi pomysłami. Zaraz bowiem wymyślą, żeby zaczęli jeździć w prawo dla odmiany. Wszyscy razem! Kibole wielki protest, albo wielka solidarność z żużlowym światkiem.


Sonia

2010-03-14 12:54:43

VIP - tak w GP wolno na starych tłumikach!Oświadczam, że od tego sezonu nie pójdę na żużel i cała moja 10-osobowa paczka. Obejrzę mecz w telewizji lokalnej bo tam właśnie na fornt wystawiony jest głos spikera, nie słychać motorów ani skandowania kibiców. Taka martwota - czyli wystarczy, że płacę abonament i poza tym zero kosztów. Piwko też przed ekranem tańsze bo za 3,- a nie za 5,-. Patrzcie ile zysku i każdy z nas ma po 35,- zeta w kieszeni. Kluby dupskami nie ruszą bo to dla nich nowość i tąpia w miejscu a się jie przeciwstawia. ale przekonają siwłaśnie na kasie za bilety jakie będą w tym roku mieli tyły. Metanol jak jeden mąż może zdziałać najwięcej. Więc P{anie Krzysztofie Cegielski ma pan nareszcie konkretny temat do załatwienia.


wiwaldi

2010-03-14 12:44:11

prawda jest taka ze pewnie dostali w lape za wprowadzenie nowych tłumikow i teraz nie moga sie juz wycofac z tego bo kasa sie rozleciala po imprezkach


WRC

2010-03-14 12:41:17

Za chwilę każą wprowadzić filtry cząstek stałych oczywiście w imię ekologii , a potem bilety po 200 , bo ktoś na to musi dać.


BW

2010-03-14 12:38:31

PZMot zmierza w kierunku PZPNu... Powinni zawodnicy wszyscy razem zbojkotowac nowe tlumiki i jezdzic na starych. A w razie czego powolywac sie na formule Radbrucha. Moze Stowarzyszenie Zuzlowe Metanol, SportoweFakty, albo inna orgaznizacja sportowa zorganizuje list sprzeciwu wobec wprowadzaniu nowych tlumikow. a w pod tym listem podpisy dzialaczy zawodnikow i kibicow ktorzy popieraja ten sprzeciw. Pozdro dla zuzlowej Braci


nekro.f

2010-03-14 12:30:44

Umawiamy się tak: ustalamy date,dajemy cynk mediom,bierzemy szaliki i jedziemy pod siedzibę pzmotu! W słusznej sprawie łączymy się wszyscy-to ostatni dzwonek! Co wy na to?


Pablo

2010-03-14 12:30:02

Żużel z nowymi tłumikami, to jak słuchanie Led Zeppelin ze stoperami w uszach. Ale ja pewnie się na tym nie znam i nikt mnie nie wysłucha.


KIBIC UNI LESZNO

2010-03-14 12:18:53

tu nie chodzi o dobro srodowiska tylko ktos chce zarobic duze pieniace na tych nowych tlumikaach a zawodnik po pierwszym swoim biegu bedzie mosial zmieniac silnik bo tamten nie bedzie sie nadawal do dalszej jazdy


mycha

2010-03-14 12:11:54

Środowisko zawodników - jak widać - jest solidarne. Kibice, pomimo wielu różnic, także. Czekam, aż w końcu jakiś działacz z jajami zajmie głos w tej sprawie. Działacz, który nie boi się UE, FIM-u, czy kogo tam jeszcze. Panowie w garniturach nie idżcie drogą PZPN. Podejmijcie solidarną decyzję ze środowiskiem żużlowym i to szybko, bo sezon tuż-tuż.


fan UNI T.

2010-03-14 12:08:16

noi gdzie sa nasi politycy polscy? jeszcze nie tak dawno uznawali się za ambasadorów żużla. a teraz co?? Przypomna sobie o żużlu po całym zamieszaniu. wtedy jak będą wybory :). NIE NOWYM TŁUMIKOM. pozdrowienia dla kibiców.


Start G-no

2010-03-14 12:05:02

Bardzo dobry tekst! Tylko co My, kibice, możemy przeciwko brutalnej sile biurokracji ;/ Może by tak jakąś wielką petycję przygotować i skierować do PZMotu? Jestem pewien, że kibice z całej Polski by się pod takową podpisali...


matinio tGKM

2010-03-14 12:02:00

podpisuję się pod tym ! teraz zamiast walki w meczu o punkty będzie walka o to, który z zawodników nie będzie miał defektu. Stanowcze NIE dla tych tłumików ! Na żużlu chcę słyszeć najpiękniejszą na świecie muzykę dla moich uszu a nie dźwięk kosiarki, którą używa sąsiad zza płotu.


skorpion wlkp

2010-03-14 12:00:28

bardzo dobrze napisane


SKS'86

2010-03-14 11:59:00

Świetny tekst, cała prawda o tłumikach. Teksty o tłumieniu decybeli czy zmniejszaniu poziomu spalin to przecież tylko zwykła przykrywka. Jeżeli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze, a konkretnie o podział w zyskach w sprzedaży tłumików pomiędzy federacją a producentami tłumików. Coraz bardziej jestem skłonny wierzyć, że ma w tym udział także nasza rodzima federacja. Fakt jest taki jak napisał zresztą ktoś poniżej(triglav), że sezon już za 3 tyg a środowisko musi się zjednoczyć i powiedzieć stanowcze "nie" jednym głosem. Mam nadzieję, że jakieś kroki zostaną podjęte, choćby takie, że żużlowcy jednogłośnie we wszystkich ligowych spotkaniach I kolejki nie wyjadą na tor. Jest to rozwiązanie siłowe, ale na pewno skuteczne, przecież władze nie zawieszą wszystkich bo same na tym stracą, a w odebranie Polsce praw do organizacji GP szczerze wątpię ponieważ FIM sam sobie strzeli wtedy w kolano bo przecież to właśnie z organizacji GP w Polsce czerpią największe zyski. Jeżeli dojdzie do wprowadzenia tego "wynalazku" to czeka nas sezon pełen defektów, loteryjnych wyników a w konsekwencji zrodzenia zniechęconych kibiców i opustoszenia stadionów.


do braci żużlowej

2010-03-14 11:57:10

no właśnie w jedności siła, więc jak jeden mąż wyraźmy swój sprzeciw i piszmy maile z protestami do PZMotu, GKSŻ i prezesa SE adresy do znalezienia w sieci, wystarczy kilka słów !!!


jur

2010-03-14 11:54:55

Jeśli będą trwać przy swoim to należy ogłosić secesję rozgrywek ligowych PZM. I wtedy dopiero wszyscy zaczną myśleć. Bo to Polska jest sercem i głównym sponsorem światowego speedwaya. Jeśli kluby, zawodnicy, sponsorzy i kibice krzykną jednym głosem, to reszta pójdzie po rozum do głowy.


Irek W

2010-03-14 11:53:36

Dobrze wszyscy mówicie, ale znając polskie realia jeszcze komunistyczne to tylko stanowczy i zorganizowany na dużą skale protest ma siłę przebicia. Mianowicie wszyscy ale to wszyscy co lubią , kochają , sponsorują , uprawiają ten sport w naszym kraju i nie tylko musi postawić sprawę jasno NIE CHCEMY TYCH TŁUMIKÓW bez względu na początkowe konsekwencje. W końcu żużel to hałas ,ryk motorów na które to mecze ojciec zabiera syna aby poznał walki smak, tutaj si ę rodzi adrenalina. Tacy tam za biurkiem chcą zniszczyć piękno tego sportu dla paru Dolarów czy Euro. Chodzę na meczę od kiedy pamiętam a nawet i dłużej to jest jedyna dyscyplina sportu jakiej kibicuje która ma jeszcze korzenie sportu rodzinnego dla kibiców i zawodników. Żadna inna dyscyplina nie może czymś takim się poszczycić. Tak wiec nie pozwólmy zamienić tego sportu w cyrk i walczmy o tą magie jak mówi FALUBAZ.


WTS

2010-03-14 11:52:34

Oboma rękami podpisuję się pod Pana tezami


Mati KMŻ

2010-03-14 11:50:56

Bardzo dobry artykuł Panie Smołka. Ja rowniez obawiam sie ze bedzie to walka z wiatrakami, ale mam nadzieje ze po sezonie 2010 ktory okaze sie nie wypalem ze wzgledu na prostesty zawodnikow, dzialaczy a przedewszystkim KIBICÓW!!!.. przywróca stare tłumiki w sezonie 2011. Jak zrobimy jak Pan mówi i skrzykniemy sie razem, można wypowiedziec wojne FIM i zbojkotowac ten bzdurny nakaz.Żużel w polsce jest ikoną i wzorem w światowym towarzystwie speedway'a.Nie wyobrażam sobie zeby mieli nas wyrzucic z federacji i radzic sobie sami. Ale przedewszystkim zacznijmy od PZMot, bo to jest pierwsza przeszkoda w strone obrony "normalnego" żużla w polsce.


kartekibic stali gorzow

2010-03-14 11:45:22

Zenada przez duze Z !! Panowie tu sie rozchodzi tylko i wylacznie o pieniadze a nie o dobro kibicow i zwalczenie halasu dziesiatki lat nikomu to nieprzeszkadzalo a nagle jakies glupki z europy wtykaja w to palce !! Polska liga ze swoimi prawami chcecie zniszczyc to co w polsce tak pieknie sie rozwija... wstyd panowie zeby jakis FIM decydowal o wszystkim gdzie ma gow... do gadania!! Obiecuje wam ze stracicie przez to duza rzesze kibicow zasiadajacych na trybunach co to za zuzel i widowisko bez ryku silniku heheh poprostu odrazu przezucmy zawodnikow na kolazowki i nazywaimy kolazowymi hardcorami heheh :D


bolo

2010-03-14 11:35:59

Oto europejska demokracja mówić możesz wszystko ale robić co ci każemy.Tylko co robią nasi przedstawiciele w UE.


pomysłowy dobromir

2010-03-14 11:15:15

drugi pomysł: czy cały ten nasz żużel musi podlegać po PZM i FIM ???? NIE!!!! olać FIM, umówić się z Szwecją i Anglią i założyć własną organizację, wszelkie zawody organizować pod tą nową organizacją, mistrzostwa krajów, świata czy jak to by tam nazwać. Poprostu uniezależnić się od ludzi którzy swoimi pomysłami niszczą żużel. W Polsce "wypisać" się z PZM i zalożyć nową tylko żużlową organizację która zorganizuje nową ligę ze starymi tłumikami. Wszystkie kluby "wypiszą" się z PZM i zapiszą do nowej organizacji. Niech żużlem zajmują się ludzie od żużla a nie pierdzistołki z warszawy, czy inne dziadki z FIMu. co wy na to ?


pomysłowy dobromir

2010-03-14 11:08:54

taki oto pomysł: zawodnicy umawiaj się że wszyscy jadą na starych tłumikach, przychodzi dzien I kolejki, sedziowie nie dopuszczaja nikogo do zawodów, zawody (te oficjalne) są odwołane, ale zawodnicy sie umawiają że odjadą zawody nieoficjalne na starych tlumikach i tak odjechać całą ligę :) i wszystko gra, ogólnie mówiąc olać to całe PZM, FIM, ale o tym w drugim pomysle :)


do bunt i tyle

2010-03-14 11:08:41

To byłby sposób, co by im zrobili? Na początku wycofywali by, potem kilku by puszczali, a poza tym w II lidze chyba nie będą tak gorliwie sprawdzać?


VIP

2010-03-14 11:06:35

A w GP wolno na starych tłumikach?


Junior

2010-03-14 11:05:31

Bardo pięknie napisane słowa,żeby tylko coś zmieniły.Pozdrawiam wszystkich kibiców Żuzla


BARTEK

2010-03-14 11:02:38

Dlaczego nie zawetował tej ustawy Europoseł R. Czarnecki , czyżby już nie kochał żużla ?


triglav

2010-03-14 11:00:50

Panie Stefanie jak zawsze sama racja i esencja tego, o czym mówi chyba każdy zawodnik i sympatyk tego sportu. Póki co jednak milczeć zdaje się środowisko działaczy, a jak już Pan wspomniał, wszyscy musimy mówić jednym głosem. W kupie siła mówiąc kolokwialnie. Nie mniej ważne jest środowisko sponsorów, mechaników czy wreszcie głosu rozsądku. Nie może być tak, że pewni decydenci, nie mający pojęcia o tym sporcie (a jeśli już, to bardzo blade) decydują o takich kwestiach. W ten sposób zabija się ten sport i to na naszych oczach. Naprawdę, czy musi dojść do tragedii albo pospolitego ruszenia, aby otworzyć oczy? Dlaczego nie myśli się przed, a po fakcie? Sezon już za 3 tygodnie, a przecież to ostatni dzwonek aby coś zdziałać. Czasu więc niezmiernie mało. Zawodnicy już ponieśli koszta nie tylko zakupu owych nieszczęsnych tłumików, ale i stracili fundusze zainwestowane w rozsypane silniki. Ciekaw jestem, jak to odbije sie na przygotowaniu sprzętowym co mniej majętnych zawodników? Raz jeszcze powtórze, bo powtarzać niczym mantrę to trzeba: "wszyscy muszą się zjednoczyć we wspólnej sprawie!". Nie może być tak, że 9 zawodników mówi że to zły pomysł, inny zaś krytykuje temperaturę tłumików, ale w ogólnym kontekście twierdzi że "można się dostosować" (Sajfutdinow). To już naprawdę ostatni dzwonek aby cokolwiek zdziałać w tym temacie. Nikt z nas nie chce bowiem czarnego scenariusza, kiedy po kilkunastu zatartych silnikach, upadkach, poparzeniach czy nawet kontuzjach spowodowanymi tymi tłumikami nastąpił bojkot lub swoisty strajk. Niestety, na pospolitym ruszeniu w trakcie sezonu STRACIMY WSZYSCY! Poza tym istnieje realne ryzyku zawieszenia ligi w takim wypadku, a najmniejszym kosztem było by zapewne utracenie prawa do organizacji GP w naszym kraju. Prawda jest taka (i problem zarazem), że ktoś wziął niemałe pieniądze aby przepchnąć tą lipę z tłumikami. Pytanie, czy da się to odkręcić powinno być wyjaśnione przez jakąś komisję (byle nie w kraju nad Wisłą, bo potrwa to dłużej niż "Moda na sukces"). Odpowiedzialnych za "wręczanie korzyści majątkowych" aby wprowadzić te tłumiki powinno pociągnąć się do odpowiedzialności, i to w wielu paragrafów. Przede wszystkim narażanie zawodnika na uszczerbek na zdrowiu, które to zagrożenie potęgują właśnie ta techniczna nowinka. Niestety, my - kibice jesteśmy ostatnim ogniwem w tej sprawie i nie możemy prawie nic. Cokolwiek możemy, to jedynie w pełni zjednoczeni. To samo tyczy się zawodników, którzy - jakże przykre, są raptem jedno miejsce przed nami w tej sprawie. Z tym bublem coś trzeba zrobić, zanim dojdzie do tragedii, spadającym poziomem widowiska, wreszcie - pustoszejącym trybunom i sponsorom w odwrocie (po zakupie `xx` silnika za pieniądze `y` sponsora). Pozdrawiam z Torunia i raz jeszcze apeluję o solidarność w słusznej - naszej kibiców i zawodników czarnego sportu.


Wilk

2010-03-14 10:59:47

Na każdym stadionie przez pierwsze dwie kolejki zamiast kibiców na stadionie winien wisieć napis: "Albo my, albo nowe tłumiki, wybór należy do was" Jestem w 100% pewien, że to wystarczy.


bserwator pierwszy

2010-03-14 10:51:38

kibic z gdańska trafiłeś w sedno BRAWO!!!!!


El Tuco GKS

2010-03-14 10:49:21

Tylko buntem można jeszcze coś zaradzić. Tylko czy środowisko będzie na tyle solidarne, żeby przynajmniej 60% klubów i zawodników wzięło w tym udział? Odwagi! Kibice są z Wami.


nekro.f

2010-03-14 10:46:43

Bardzo dobry artykuł,brawo dla autora! Nowym tłumikom my kibice mówimy NIE! Powtórzyć? Prosze bardzo-NIE! dociera czy NIE?


grigorij_szakaszwili

2010-03-14 10:46:39

to proste gdzies ktorys z lesnych dziadkow wzial w lape....


kibic z gdańska

2010-03-14 10:34:14

Może po prostu motocykle żużlowe wyposażyć w silniki elektryczne będzie cicho jak makiem zasiał .Już wyobrażam sobie te tłumy kibiców zwłaszcza na wieżyczce sędziowskiej i w siedzibach PZM. Panowie jak będę chciał mieć cichutko to kupię sobie samochodzik na baterię a nie będę wydawał pieniędzy na bilety na imprezy ,w których główną atrakcją ma być ryk silnika żużlowego w wersji dla głuchoniemych (przepraszam tych ostatnich nie chciałem Was urazić)


marcin

2010-03-14 10:33:27

to, że UE i FIM stoją przy swoim to jakoś tam zrozumiałe (kasa, kasa, kasa), ale że frajerzy z PZM upierają się przy swoim to paranoja jakaś...nic dziwnego, w końcu ten cały witkowski z PZM ma jakieś tam wysokie stanowisko w FIM, które mógłby wykorzystać do obrony żużla, ale po co... lepiej siedzieć i pierdzieć w pewny stołek niż się narażać na jego stratę! Kiedy w końcu młodzi, ambitni, niepamiętający komuny ludzie zaczną zasiadać na wysokich stanowiskach???...


bunt i tyle

2010-03-14 10:33:13

jeżeli nie cofną decyzji, umówić się na stosowanie tylko starych tłumików przez wszystkich. niech pz młot anuluje sobie wyniki itd. nie są w stanie ukarać wszystkich zawodników w 3 ligach. nie dajmy się zwariować


darxon

2010-03-14 10:32:14

Należy zagrozić, że jeśli nie wycofają tych tłumików to wszyscy kibice, solidarnie przestaną chodzić na mecze żużlowe. Następnie zrobić demonstracje pod siedzibą PZM wszystkich kibiców z kraju!


ADASOS

2010-03-14 10:29:35

Super tekst. Tylko czy rzeczywiście nie jest to walka z wiatrakami? Jak wprowadzano deflektory również był wielki bunt i mówiono o zagrożeniach. Skutki tamtej decyzji okazały się jednak zbawienne dla całego speedwaya. Nie znaczy to ,ze podobnie musi być teraz.


adam ROW

2010-03-14 10:29:32

Tak jest panie Stefanie w jedności siła!!

Wybierz:
Bwin
Sportingbet
Stelmet Falubaz jest już po narciarskim obozie w Harrachovie. Treningi zawodników Drużynowego Mistrza Polski do sezonu 2012 idą pełną parą. Trener zielonogórzan, Rafał Dobrucki, jest zadowolony z przygotowań [...] czytaj »
Patronat SportoweFakty.pl

Partnerzy SportoweFakty.pl


Nigdy się nie spodziewałem, że kiedyś stanę murem za GKSŻ, ale akurat teraz stoję, bo ona pierwszy raz w swej historii i w historii PZM twardo ujęła się za pokrzywdzonymi żużlowcami - pisze Bartłomiej [...] czytaj »
Rune Holta przez wiele sezonów uchodził za naprawdę solidnego żużlowca. Poprzedni rok zachwiał jednak tą opinią w stosunku do Norwega z polskim paszportem. W barwach Unibaksu Toruń zanotował jeden z najgorszych [...] czytaj »