Areny zmagań ligowych: Stadion im. Alfreda Smoczyka w Lesznie
Stadion im. Alfreda Smoczyka w Lesznie jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów żużlowych w Polsce. W ostatnich latach był areną niezwykle udanych dla polskiej reprezentacji zmagań o Drużynowy Puchar Świata.
Jan Gacek
Stadion im. Alfreda Smoczyka jest jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów w Lesznie. Budowano go z inicjatywy lokalnego klubu żużlowego z myślą o zabezpieczeniu odpowiednich warunków do uprawiania sportu żużlowego. Przez ponad pół wieku swojego istnienia wielokrotnie zmieniał swój wygląd, był remontowany i modernizowany. Nie zmieniły się tylko dwie kwestie. Jeszcze na etapie budowy działacze ZS "Unia" Leszno jednomyślnie zdecydowali o nadaniu stadionowi imienia tragicznie zmarłego Alfreda Smoczyka, w uznaniu dla jego niebywałego wkładu w rozwój żużla w Lesznie. Druga kwestia to atmosfera panująca na trybunach stadionu. Żużel od wielu lat przyciąga na stadion w Lesznie tłumy kibiców.
W pierwszych latach powojennych klub żużlowy w Lesznie korzystał z toru żużlowego wokół boiska piłkarskiego drużyny "Kolejarza" znajdującego się przy dzisiejszej pływalni "Akwawit". Na swój stadion z prawdziwego zdarzenia Unia Leszno musiała poczekać. Uchwała Prezydium MRN w Lesznie z dnia 18 kwietnia 1952 roku przyznaje klubowi teren byłego stadionu miejskiego przy ówczesnej szosie Rydzyńskiej, a więc terenu pomiędzy dzisiejszymi ulicami Strzeleckiej i 17-ego Stycznia. Niespełna miesiąc później, 16 maja 1952 roku zawiązał się Komitet Budowy Stadionu, w skład którego weszli: J. Bartlewicz (przewodniczący), R. Nadolny, P. Olejniczak, St. Krzymiński oraz I. Papież. Projekt oraz dokumentację techniczną stadionu wykonali społecznie, nie otrzymując żadnego wynagrodzenia, pochodzący z Leszna architekci poznańscy: T. Rozpendowski, L. Sternal i T. Schmidt. Projekt toru żużlowego sporządził J. Olejniczak. Miał on mieć długość 386 metrów. Na comiesięcznym zebraniu członków KS Unia Leszno 5 czerwca 1952 Olejniczak zaproponował by stadion nosił imię Alfreda Smoczyka. Jak możemy wyczytać ze sprawozdania z tego spotkania, propozycję tą zebrani przyjęli "długotrwałymi" oklaskami.
Budowa stadionu postępowała bardzo szybko, duży wkład w prace budowlane wnieśli kibice, którzy wykonali część prac w ramach czynów społecznych. Przy budowie stadionu pomagały także różnego rodzaju lokalne stowarzyszenia i organizacje. Wkład osób niezrzeszonych w ZS Unii Leszno w budowę stadionu był często poruszany na spotkaniach członków klubu. Jako ciekawostkę odnotujmy, że na jednym z takich zebrań z 1952 roku padło nawet stwierdzenie, iż niezrzeszeni w Unii poświęcają więcej czasu na pomoc przy budowie, niż członkowie ZS Unia. Z nielicznie zachowanych z tamtego okresu dokumentów wiemy także, że najsłabiej przykładającą się do pracy sekcją ZS "Unia" była sekcja tenisa stołowego.
Leszczyński stadion był już gotowy pod koniec marca 1953 roku, a oficjalnie otwarcie nastąpiło dokładnie jeden rok i jeden dzień po decyzji przyznania klubowi terenu pod zabudowę – 19 kwietnia 1953 roku. Stadion zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami otrzymał imię Alfreda Smoczyka. W tym samym roku oddano do użytku przylegające do stadionu korty tenisowe oraz boisko do gier zespołowych.
Rewolucja na Centralne Dożynki
W okresie 1974-1975 dokonano przebudowy toru żużlowego. Starą, czarną nawierzchnię zastąpiono żużlem wielkopiecowym oraz skrócono długość toru. Kolejna modernizacja odbyła się w związku z organizacją w Lesznie Centralnych Dożynek w roku 1977. Przede wszystkim powiększono trybuny do około 40 tysięcy miejsc, tor wyposażono w nowoczesną sygnalizację świetlną oraz wybudowano wieżę sędziowską. Ponadto wybudowano garaże, warsztaty oraz budynek administracyjny, w którym wydzielono część hotelową i gastronomiczną. W 38-tysięcznym wówczas mieście rozpoczął się prawdziwy inwestycyjny boom. W Parku 1000-lecia znajdującym się tuż przy stadionie powstała restauracja Parkowa, a na Prochowni stołówka. Właśnie wtedy wybudowana została ulica Dożynkowa, a szosa łącząca Leszno z Rydzyną radykalnie zmieniła oblicze. Sztandarową inwestycją tego czasu była jednak rozbudowa stadionu. Wiele zadań przy modernizacji wykonali sami mieszkańcy Leszna. W kronikach Urzędu Wojewódzkiego można przeczytać taki oto zapisek z 23. sierpnia 1977 roku: "Bardzo wiele prac, szczególnie przy wnoszeniu ciężkich betonowych płyt pod siedzenia na trybunach wykonują pracownicy poszczególnych leszczyńskich zakładów pracy w czynie społecznym. Wyróżnili się tu również pracownicy Urzędu Wojewódzkiego w Lesznie". Notatka jest opatrzona zdjęciami młodych mężczyzn pochłoniętych machaniem łopatą, czy przenoszeniem materiałów budowlanych. Wszyscy uśmiechają się od ucha do ucha. Wszyscy ubrani są w garnitury i krawaty. W takich okolicznościach oddano do użytku bardzo nowoczesny jak na tamte lata obiekt żużlowy. Stadion w Lesznie uzyskał wówczas licencję międzynarodową FIM.
Stadion im. Alfreda Smoczyka od czasów Centralnych Dożynek w roku 1977 zmienia się nieustannie i wszystko wskazuje na to, że obecnie trwająca modernizacja to nie jest ostatnią "operacją plastyczną" Smoka. Od wielu już lat sukcesywnie stare ławki wymieniane są na siedziska oraz krzesełka. W celu zapewnienia 300 zadaszonych miejsc siedzących, do wieży sędziowskiej zamocowano specjalną konstrukcję, która daje zadaszenie na części sektora "O" znajdującego się tuż przy prostej startowej. Na stadionie zamontowano monitoring, wokół powstało ogrodzenie oraz oświetlenie – 4 słupy oświetleniowe o mocy 1400 lx. Zamontowano także telebim oraz w 2009 roku nową bandę. W czerwcu 2010 roku stadion znajduje się już w ostatecznej fazie trwającej od wielu lat modernizacji. Do wykończenia pozostały jedynie sektory znajdujące się przy pierwszym łuku, a co najistotniejsze mimo trwającego sezonu żużlowego prace są kontynuowane.
Czy to już koniec?
Wszystko wskazuje na to, że nie. Plany operatora stadionu - Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji są bardzo ambitne. W miejscu gdzie obecnie znajduje się sektor gości i nie zamontowano jeszcze krzesełek, ma zostać podniesiona trybuna oraz zamontowane zadaszenie. Co ciekawe do podniesionej trybuny dobudowana zostanie druga trybuna, która będzie służyła do oglądania meczów piłkarskich Polonii Leszno. W tunelu pomiędzy trybunami mają znaleźć się pomieszczenia klubowe Polonii, odnowa biologiczna oraz szatnie, a wewnątrz wału stadionu powstać ma nowoczesna kręgielnia...
Dane:
Długość toru: 330 m
Nawierzchnia: sjenitowa
Pojemność stadionu: 25 000 (w tym 15.500 miejsc siedzących). Rekordowa frekwencja: 45 000 (finał MŚP)
Oświetlenie: 1400 lx
Rekord toru: Janusz Kołodziej (Unia Leszno) - 58,12 sek. (9 maja 2010, mecz Unia - Falubaz Zielona Góra)
Adres: ul. Strzelecka 7, 64-100 Leszno
Dojazd na stadion im. Alfreda Smoczyka w Lesznie:
Samochodem:
Od Poznania: Po wjeździe do Leszna należy cały czas jechać obwodnicą. Na światłach przy stacji Shell (4 światła licząc wszystkie od wjazdu do Leszna) należy skręcić w prawo i na najbliższym rondzie znowu w prawo. Po przejechaniu około 500 m (ul. 17 Stycznia) po lewej stronie widać stadion żużlowy. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po prawej stronie ul. 17 Stycznia.
Od Wrocławia: Po wjeździe do Leszna należy na pierwszych światłach skręcić w lewo (światła przy stacji Shell) i na najbliższym rondzie w prawo. Po przejechaniu około 500 m (ul. 17 Stycznia) po lewej stronie widać stadion żużlowy. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po prawej stronie ul. 17 Stycznia.
Od Gostynia, Śremu: Po wjeździe do Leszna należy na pierwszych światłach skręcić w lewo (wjazd na obwodnicę - ul. Konstytucji 3 maja). Następnie należy jechać cały czas prosto. Na światłach przy stacji Shell (drugie światła) należy skręcić w prawo i na najbliższym rondzie znowu w prawo. Po przejechaniu około 500 m (ul. 17 Stycznia) po lewej stronie widać stadion żużlowy. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po prawej stronie ul. 17 Stycznia.
Od Głogowa: Po wjeździe do Leszna należy jechać cały czas główną. Po przejechaniu wiaduktu, za drugimi światłami (przejście dla pieszych) należy skręcić w prawo a następnie w lewo. Wjedzie się na ulice 17 Stycznia. Stadion znajduje się przy tej ulicy, po prawej stronie za jednostką wojskową. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po lewej stronie ul. 17 Stycznia.
Dojście pieszo:
Z dworca PKP:Z dworca należy iść prosto do pierwszego skrzyżowania (po prawej stronie na podstawie będzie szybowiec). Następnie należy skręcić w lewo i przejść przez przejazd kolejowy. Po lewej stronie widać dworzec PKS. Idziemy jednak cały czas prosto, aż dojdziemy do rynku. Na rynku skręcamy w prawo w ulicę Leszczyńskich i idziemy nią do końca. Dochodzimy nią do skrzyżowania ulic Lipowej, Starozamkowej oraz 17 Stycznia. Skręcamy w lewo w ulicę 17 stycznia i idziemy cały czas prosto około 1 km. Stadion znajduje się przy tej ulicy, po prawej stronie za jednostką wojskową.
Z dworca PKS: podobnie jak z dworca PKP.
Wyświetl większą mapę
KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>