Areny zmagań ligowych: stadion żużlowy w Daugavpils

W naszym cyklu "Areny zmagań ligowych" prezentujemy stadion Lokomotivu Daugavpils. Obiekt łotewskiej drużyny występującej w naszej lidze powstał w 1963 roku.

Eriks Upenieks
Eriks Upenieks
Grupa zapaleńców znalazła poparcie u kierownictwa Zakładów Naprawy Lokomotyw oraz ówczesnych władz miasta i w ciągu pół roku, w czynie społecznym, w wolnym czasie od pracy powstał stadion z torem żużlowych. W latach 60-tych i 70-tych na obiekcie rozgrywano także mecze piłkarskie, a zimą na lodowisku odbywały się mecze hokejowe. Jesienią 1963 roku odbyły się pierwsze zawody żużlowe. Pierwotnie tor miał 405 metrów długości oraz dwie trybuny dla kibiców. Trybuna północna składała się z 10 rzędów ławek. Na stadionie mogło zasiąść wtedy ok. 3 tys. widzów. Było także sporo miejsc stojących. Mecze ligi radzieckiej w Daugavpils często oglądało ok. 10 tys. kibiców! W latach 70-tych padł pomysł budowy nowego stadionu w dzielnicy Rugeli. Jednak ówczesne władze miasta nie były tym zbytnio zainteresowane i stadion wg tego projektu wybudowano w Równem na Ukrainie. W ciągu pierwszych 20 lat na stadionie przeprowadzano tylko drobne prace remontowe. Tor po raz pierwszy poszerzono i skrócono do 400 metrów w 1988 roku. Bez większych zmian stadion Lokomotivu dotrwał do 1996 roku, kiedy Daugavpils otrzymało zawody FIM – ćwierćfinał IMŚJ. Ponownie skrócono wtedy oraz poszerzono tor. Wybudowano nowe toalety, odnowiono trybuny. Po debiucie na arenie międzynarodowej oraz pochlebnych opiniach władz żużlowych, miasto corocznie otrzymywało prawo do organizacji imprez pod egidą FIM lub UEM. Stadion na tych imprezach pękał w szwach i w ciągu zimy-wiosny 2001 na prostej start-meta powstała nowoczesna trybuna z 3 tys. plastikowych krzesełek. W ciągu sezonu okazało się, że miejsc nie wystarcza i w następną zimę na przeciwległej prostej powstała druga trybuna o pojemności 3 tys. miejsc siedzących oraz sporej powierzchni na miejsca stojące. W czasie zawodów o Grand Prix Łotwy na pierwszym łuku montowano także trybunę dla miejsc stojących. Corocznie na stadionie prowadzone są rozmaite prace. W ciągu ostatnich lat przeprowadzono m.in. wymianę band, poszerzono park maszyn do wymogów GP, zamontowano mocniejsze oświetlenie oraz ciągle prowadzono prace nad ulepszeniem nawierzchni toru. Od samego otwarcia stadionu w 1963 roku aż po dziś dzień nigdy nie zamilkł na nim warkot silników żużlowych. Nawet parę lat po rozpadzie ZSRR oraz ligi radzieckiej, kiedy drużyna Lokomotivu nie brała udziału w rozgrywkach ligowych, rozgrywano regularnie mecze towarzyskie lub turnieje indywidualne. Nigdy działalności nie zawiesiła też szkółka żużlowa. Dane: Długość toru: 373 m. Szerokość toru: 11,2 m na prostych, 16,3 m na łukach Nawierzchnia: dolomit Pojemność stadionu: ok. 10 tys. miejsc Rekord toru: Artiom Laguta 66,65 sek. (03.05.2010, mecz Lokomotiv - Miszkolc) Adres: ul. Jelgavas 53, Daugavpils, LV-5417. Dojazd: Z centrum miasta tramwaje Nr 1, Nr 3, autobusy Nr 1, 3, 3b, 3c, 10.

Wyświetl większą mapę
Historia rekordu toru Długość 405 m 76,4 sek. - A.Petrowski - lipiec 1974 76,2 sek. - S.Danu - 24 lipca 1983 Długość toru 400 m 74,6 sek. - A.Korolew - 21 maja 1988 73,4 sek. - A.Korolew - 11 października 1989 73,0 sek. - A.Korolew - 13 maja 1994 72,4 sek. - W.Trofimow - 15 października 1994 72,0 sek. - G.Charczenko - 24 maja 1995 Długość toru 373 m 70,0 sek. - S.Robson - 12 maja 1996 69,8 sek. - W.Woronkow - 23 maja 1996 69,0 sek. - T.Bajerski - 30 maja 2001 68,8 sek. - A.Miedziński - 23 maja 2004 68,6 sek. - G.Laguta - 13 sierpnia 2006 68,44 sek. - Ch.Harris - 1 maja 2008 68,40 sek. - L.Adams - 31 maja 2008 68,22 sek. - A.Mroczka - 13 czerwca 2008 67,74 sek. - G.Laguta - 13 czerwca 2008 66,86 sek. - J.Pavlic - 4 lipca 2009 66,68 sek. - G.Hancock - 1 sierpnia 2009 66,65 sek. - A.Laguta - 3 maja 2010


KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×