Rajd Australii: Potrójne zwycięstwo Volkswagena! Poznaliśmy mistrza świata

Na trzy rundy przed końcem tegorocznego sezonu, Volkswagen zapewnił sobie tytuł mistrza świata wśród producentów. Stało się tak za sprawą pierwszego potrójnego zwycięstwa w historii!

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Pierwsze dwa odcinki specjalne niedzielnej pętli padły łupem kierowców Volkswagena. Najpierw Jari-Matti Latvala wygrał 15. OS pokonując 30-kilometrowy Shipmans 1 w czasie lepszym o dwie sekundy od Sebastiena Ogiera. Francuz zrewanżował się Finowi na kolejnej próbie Bucca 1 (10,86 km), gdzie był szybszy od Latvali o 1,4 sekundy. Zwycięstwo na zakończenie pierwszej niedzielnej pętli odniósł Kris Meeke. Kierowca Citroena po dwóch dniach plasował się na czwartym miejscu walcząc z Andreasem Mikkelsenem o trzecią lokatę. Jednak przed startem do niedzielnych oesów, Brytyjczyk otrzymał minutową karę od sędziów.

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak swoim normalnym tempem przejechali pierwsze trzy niedzielne próby. Auto po sobotnim incydencie zostało naprawione i polska załoga trzykrotnie osiągnęła 10. rezultat w stawce. Takie samo miejsce po 17 OS zajmowała w klasyfikacji generalnej Rajdu Australii. - Wszystko jest w porządku. Jadę spokojnie, a jazda mnie cieszy. To jest najlepsze. Coraz bardziej podoba mi się jazda na szutrze - powiedział na mecie Kubica.
Po przerwie technicznej kierowcy wyruszyli na start drugiej niedzielnej pętli. Sytuacja była prawie identyczna jak na początku. Jednak tym razem najpierw wygrał Sebastien Ogier, a potem Jari-Matti Latvla. Pecha miał Mads Ostberg, któremu zepsuł się samochód. Ostatecznie Norweg dojechał do mety 19. OS ze stratą prawie dwóch minut. Oznaczało to spadek w klasyfikacji generalnej poza czołową "10". W porównaniu do pierwszych dwóch niedzielnych przejazdów, Robert Kubica poprawił swoje tempo, ale nie wystarczyło to na awans w klasyfikacji wyników. Ostatnią próbą w Rajdzie Australii był Power Stage - Wedding Bells 2 o długości 9,23 kilometra. Przewaga Ogiera nad Latvalą po 19 OS wynosiła 8 sekund. Power Stage wygrał Latvala przed Ogierem (+1,2) i Meeke (+3,8). Finowi nie udało się więc odrobić strat i aktualny mistrz świata oraz lider tegorocznych mistrzostw świata został triumfatorem Rajdu Australii! Robert Kubica ostatni odcinek specjalny przejechał w czasie 5:31,6. Pozwoliło to na zajęcie ósmego miejsca na 20. OS, ponieważ problemy znów miał Ostberg. Rajd Polak ukończył na 9. pozycji w klasyfikacji generalnej.

Dla ekipy Volkswagena jest to pierwsze potrójne zwycięstwo w historii. Do końca tegorocznego sezonu zostały jeszcze trzy rajdy - Francja, Hiszpania i Walia. Strata Citroena jest jednak już tak duża, że zespół Volkswagen został mistrzem świata WRC w klasyfikacji producentów sezonu 2014!

Klasyfikacja generalna Rajdu Australii:

P. Kierowca Samochód Czas/strata
1 Sebastien Ogier VW Polo WRC 2:53:18,0
2 Jari-Matti Latvala VW Polo WRC +6,8
3 Andreas Mikkelsen VW Polo WRC +1:18,0
4 Kris Meeke Citroen DS3 WRC +1:44,0
5 Mikko Hirvonen Ford Fiesta WRC +1:53,6
6 Hayden Paddon Hyundai i20 WRC +2:56,2
7 Thierry Neuville Hyundai i20 WRC +4:28,2
8 Elfyn Evans Ford Fiesta WRC +5:10,0
9 Robert Kubica Ford Fiesta WRC +6:39,8
10 Chris Atkinson Hyundai i20 WRC +9:29,4

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×