Pirelli: Ferrari powalczy z Mercedesem

Piątkowe sesje treningowe w Bahrajnie znacząco różniły się od siebie. Różnice w temperaturach były ogromne, stąd różne czasy poszczególnych kierowców.

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Pierwszy trening, rozpoczynający się o 14:00 czasu lokalnego, odbył się przy temperaturze powietrza przekraczającej 35 stopni Celsjusza, a nawierzchnia była rozgrzana do ponad 50 stopni. Druga sesja zaczęła się o 18:00 i po zmierzchu temperatura powietrza spadła do poniżej 30 stopni, a asfaltu do około 32 stopni.

Kwalifikacje i wyścig rozpoczynają się o 18:00, zatem tylko druga sesja odbyła się w reprezentatywnych warunkach. W tym treningu, przy temperaturze nawierzchni na poziomie 32 stopni, nominowane na ten weekend pośrednie opony P Zero "białe" oraz miękkie P Zero "żółte" wykazały oznaki degradacji termicznej, która była zgodna z oczekiwaniami - mimo najbardziej szorstkiej nawierzchni w sezonie oraz temperatury powietrza sięgającej 29 stopni.
Zazwyczaj warunki na torze mocno ewoluują w Bahrajnie, za sprawą nawiewanego z okolicznej pustyni piasku. Aktualnie różnica w osiągach pomiędzy pośrednią i miękką mieszanką wynosi mniej więcej dwie sekundy, co stwarza szereg różnych możliwości strategicznych. Jednak ta różnica może zmaleć, jeśli nawierzchnia będzie bardziej nagumowana - tutaj pomóc mogą serie towarzyszące.

Pewne zamieszanie może wprowadzić zapowiadana na sobotę burza piaskowa. Takie zjawisko znacznie zmniejszy przyczepność, o czym firma Pirelli przekonała się podczas zimowych testów rozwojowych w Bahrajnie w 2010 roku, kiedy zajęcia na torze zostały zawieszone na jeden dzień, w oczekiwaniu na ustąpienie burzy.

W drugim treningu dwa najlepsze czasy uzyskali kierowcy Mercedesa, Nico Rosberg przed Lewisem Hamiltonem. Jednak w pierwszym treningu na czele znaleźli się dwaj zawodnicy Ferrari: Kimi Raikkonen przed Sebastianem Vettelem. Wstępne analizy tempa na długich przejazdach zwiastują zaciętą walkę pomiędzy tymi dwoma ekipami.

- Schemat zużycia i degradacji był całkowicie zgodny z naszymi oczekiwaniami - zwłaszcza w drugiej sesji, która odbyła się w reprezentatywnych warunkach. Od strony opon pierwszy trening był znacznie mniej przydatny przy zbieraniu danych, bo temperatura była wyższa o prawie 20 stopni. Ze względu na takie różnice schemat przygotowań i rejestrowania danych różni się nieco od innych wyścigów, ale mogliśmy już zaobserwować, że kluczowym ogumieniem w wyścigu będzie miękka mieszanka - szybsza o około dwie sekundy od pośredniej. Pojawiła się zapowiedź burzy piaskowej na jutro, co nie jest dobrą wiadomością dla ogumienia i dla nas wszystkich! Zobaczymy, co przyniosą kwalifikacje - powiedział Paul Hembery, dyrektor Pirelli Motorsport.

Najlepsze czasy dnia:
Trening 1:
1. K. Raikkonen (Ferrari) 1.37,827 pośrednie nowe
2. S. Vettel (Ferrari) 1.38,029 pośrednie nowe
3. V. Bottas (Williams) 1.38,390 pośrednie używane

Trening 2:
1. N. Rosberg (Mercedes) 1.34,647 miękkie nowe
2. L. Hamilton (Mercedes) 1.34,762 miękkie nowe
3. K. Raikkonen (Ferrari) 1.35,174 miękkie nowe

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×