Czas na kolejną rundę mistrzostw Polski. Czy Grzyb sięgnie po zwycięstwo?

Zdjęcie okładkowe artykułu: Materiały prasowe / Maciej Niechwiadowicz / Na zdjęciu: Grzegorz Grzyb
Materiały prasowe / Maciej Niechwiadowicz / Na zdjęciu: Grzegorz Grzyb
zdjęcie autora artykułu

W sobotę (18 maja) startuje 9. edycja Rajdu Nadwiślańskiego. Faworytem imprezy jest Grzegorz Grzyb. Do rywalizacji zgłosiło się aż 49 załóg, a kibice zobaczą w akcji rajdówki warte nawet milion złotych.

W tym artykule dowiesz się o:

Zawody zorganizowane przez Automobilklub Polski to druga runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Na trasie rajdu zmierzą się również zawodnicy zgłoszeni w ramach Millers Oils Historycznych Samochodowych Mistrzostw Polski (HRSMP), czyli serii dla załóg w rajdówkach sprzed kilkudziesięciu lat.

Kierowcy i piloci będą walczyć o jak najlepsze czasy przejazdu na dziesięciu odcinkach specjalnych, które wytyczono na asfaltowych drogach na południe i wschód od Puław. W rajdach samochodowych zawodnicy rywalizują wyłącznie na odcinkach specjalnych, czyli wyłączonych z ruchu i profesjonalnie zabezpieczonych trasach. Między odcinkami rajdówki poruszają się w normalnym ruchu ulicznym, zgodnie z obowiązującymi przepisami i ograniczeniami.

Rajd Nadwiślański wraca do kalendarza RSMP

Po raz pierwszy Rajd Nadwiślański odbył się w 2013 roku. W tym sezonie w okolicach Puław o punkty rywalizowali uczestnicy Rajdowego Pucharu Polski. Rok później impreza awansowała do mistrzostw Polski. Przez kolejne lata Rajd Nadwiślański był stałym punktem kalendarza RSMP. W 2017 roku bazę rajdu jednorazowo przeniesiono do Lublina, a na mecie zawodów zdobycie tytułu mistrzów Polski świętowali Filip Nivette i Kamil Heller.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: głośno o polskim bramkarzu. Zobacz, co wyrzucił w trybuny

W sezonie 2020 do odwołania Nadwiślańskiego organizatorów zmusiła pandemia COVID-19. Rok później zawody po raz pierwszy odbyły się w lipcu. W 2024 roku Rajd Nadwiślański wraca do RSMP po trzech latach przerwy.

Wśród kierowców samotnym rekordzistą imprezy jest Jakub Brzeziński, który puchar za zwycięstwo odbierał dwukrotnie - w 2016 i 2018 roku. Najwięcej wygranych oesów (17) mają na swoim koncie Filip Nivette i Kamil Heller. Na tę liczbę składa się komplet 10 prób wygranych przez ten duet w Rajdzie Nadwiślańskim 2017.

Trzy razy na podium Nadwiślańskiego stawali Mikołaj Marczyk, Tomasz Kasperczyk i Grzegorz Grzyb. Z kolei wśród pilotów takim osiągnięciem mogą się pochwalić Szymon Gospodarczyk i Damian Syty.

Program Rajdu Nadwiślańskiego 2024 - gdzie i kiedy będą się ścigać?

Tegoroczna edycja Nadwiślańskiego przynosi kilka zmian w formule zawodów. Baza i park serwisowy zostały przeniesione z Puławskiego Parku Naukowo-Technologicznego do zlokalizowanej we wschodniej części miasta hali widowiskowej Grupa Azoty Arena.

Rajd ruszy w sobotę (18 maja) o 12:30 spod Grupa Azoty Areny. W pierwszym etapie zawodnicy zmierzą się na dwóch próbach na południe od Puław: Zakrzów (11,3 km) oraz Wilków (18,92 km). Każda z nich będzie pokonywana dwukrotnie. Do pierwszej załogi ruszą o 13:40, a następnie o 17:32. Z kolei na drugiej pojawią się odpowiednio o 14:30 i 18:22. W przerwie między sekcjami zaplanowano 30-minutowy serwis w Puławach (od 15:52).

Na niedzielę (19 maja) organizatorzy przygotowali trzy odcinki specjalne w dwóch pętlach. Do oesów zlokalizowanych na północny zachód od Lublina będzie można szybko i wygodnie dojechać drogą ekspresową S17. Sekcję otworzy próba Garbów (12,57 km). Jej przejazdy zaplanowano na 8:55 i 12:22. Od 9:25 i 12:52 załogi będą rywalizować na najkrótszej w rajdzie próbie Jastków 1 (9,81 km). Zamykający pętlę oes Kurów (14,82 km) przewidziano na 10:10 i 13:37. 19 maja, przed południem rajdówki zjadą jeszcze do Puław na 30-minutowy serwis (od 11:12).

Zakończenie zawodów w niedzielę, od 14:39 przy Grupa Azoty Arenie. Trasa rajdu liczy łącznie 441,34 km, z czego 134,84 km (30,6 proc.) to dystans prób sportowych.

Kto wystartuje w Rajdzie Nadwiślańskim?

W Rajdzie Nadwiślańskim wezmą udział uczestnicy mistrzostw Polski oraz mistrzostw historycznych (Millers Oils HRSMP). To oznacza, że kibice będą mogli zobaczyć zarówno najnowocześniejsze, wyczynowe samochody rajdowe, jak i legendarne, historyczne konstrukcje sprzed lat.

Krajowa czołówka przywiezie do Puław m.in. samochody Rally2 i R5. To najszybsze i najbardziej zaawansowane konstrukcje, jakimi można się ścigać w Polsce. Mają ponad 300 KM mocy, stały napęd na cztery koła, zawieszenie o imponującym skoku oraz sekwencyjną skrzynię biegów. Jeden egzemplarz rajdówki Rally2 kosztuje ponad milion złotych!

Start w Rajdzie Nadwiślańskim zapowiedziało 49 załóg, w tym 16 w ramach mistrzostw historycznych. Z pierwszym numerem startowym na trasę ruszą aktualni mistrzowie Polski - Grzegorz Grzyb i Adam Binięda. Grzyb ma już na swoim koncie triumf w tych zawodach odniesiony w 2015 roku. Dwójkę otrzymali bracia Jarosław i Marcin Szejowie, a trójkę na swoją rajdówkę nakleją Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski, druga najlepsza załoga poprzedniego sezonu. Wszystkie trzy najwyżej rozstawione duety skorzystają z tych samych rajdówek – Skody Fabii Rally2 evo.

Samochodami najwyższej kategorii (R5/Rally2) pojedzie 9 załóg. 21 z 49 zgłoszonych duetów będzie dysponować widowiskowymi rajdówkami z napędem na wszystkie koła.

Na start w Puławach nie zdecydowali się aktualni liderzy punktacji mistrzostw Polski - Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (35 pkt). Pod ich nieobecność, szansę na przejęcie prowadzenia w tabeli mają kolejni kierowcy: Grzegorz Grzyb (27 pkt), Jakub Matulka (23 pkt), Jarosław Szeja (23 pkt), Łukasz Byśkiniewicz (17 pkt) oraz Zbigniew Gabryś (16 pkt).

Wśród 16 rajdówek historycznych są m.in. takie konstrukcje, jak Lancia Delta 4x4, Porsche 911 czy Audi Quattro.

Czytaj także: - Hamilton wskazał swojego następcę. Czy Mercedes posłucha Brytyjczyka? - Genialny inżynier nie odejdzie z F1. Padły kluczowe słowa

Źródło artykułu: WP SportoweFakty